Publicerad kl 00:00 den 13 Oct 2005

Mattias Petersson

mpetersson@cine.se

Primer har blivit uppmärksammad på flera filmfestivaler världen runt och har vunnit tunga priser på bland annat Sundance-festivalen 2004. Den visades också på Stockholms filmfestival i november 2004.
Fyra män har byggt en experimentverkstad i ett garage där de försöker komma fram till en affärsidé bra nog att försörja dem på heltid. Det går trögt och de letar fortfarande efter idén som tar dem hela vägen. En dag lyckas två av dem av en slump uppfinna en maskin som manipulerar tyngdkraften och ger saker lägre massa. Medan de testar maskinen upptäcker de dock att den också har andra funktioner. Funktioner som gör att de plötsligt får närmast obegränsade möjligheter i livet…

“Primer” är en imponerande film på flera sätt. Den är förvånansvärt stilsäkert regisserad och klart godkänd tekniskt sett med tanke på att budgeten var blygsamma sju tusen dollar. Den har också den lite febrigt närgångna dokumentära stil som lyckad användning av DV-kamera kan ge. När jag försöker hitta filmer att jämföra “Primer” med känns kanske Darren Aronofskys “Pi” som den som kommer närmast. Båda filmerna är intellektuella, grovt tillyxade i produktionen och tematiskt intressanta. För mig är det ganska lätt att se varför “Primer” prisbelönats. Den vågar vara svårsmält och komplicerad samtidigt som den försöker säga något om den mänskliga naturen. “Primer” visar också att en bra filmidé kan genomföras på ett bra sätt även med minimal budget, ett väl så viktigt budskap i dagens filmbransch.

“Primer” är inte en enkel film att se och förstå. Min gissning är att den växer när jag fått chansen att se den en andra och tredje gång, min gissning är också att stora delar av publiken kommer avfärda filmen som obegriplig redan efter första gången. Vilket inte är så konstigt, “Primer” kan kännas både överväldigande och trög innan man hunnit smälta den. Storyn är, speciellt mot slutet, invecklad och en uppbruten kronologi gör inte saken enklare. En berättarröst som förklarar delar av handlingen ger ledtrådar men “Primer” kräver ändå en koncentrerad publik som är villig att fundera även när filmen slutat rulla. För den publik som uppfyller kraven är “Primer” definitivt värd besväret. En unik film.

Primer

Shane Carruth

Anand Upadhyaya,