Den serbiska knarklangaren Milo har det inte alltför lätt. Han har varit ren från droger i fem dagar, skall laga mat till sin dotters födelsedagsfest och till råga på allt försöker såväl turkiska som albanska gangstrar att försöka ta över hans affärer. Milo är en gammal man och ett maktövertagande i undre världen är på tiden, men kommer han att släppa sitt levebröd utan en fight och hur i hela fridens namn skall han lyckas hålla sig ren, när stressen fullständigt väller över honom?
Den avslutande delen i Pushertrilogin står även Nicolas Winding Refn bakom. En film som är lite mer lugnare än de andra, som letar efter nya porträtt, nya tankegångar och nya personer att utveckla. Milo har dykt upp i både Pusher och Pusher II och efter att ha bevittnat Pusher III, med den dock lite töntiga undertexten “I’m the angel of death”, känns det som ett klockrent val. Milo är en cool gubbe och mannen som ger Milo ett ansikte: Zlatko Buric är lika cool han med. En urtypisk serb som verkligen ger sken av en plågad, stressad men samtidigt stenhård typ. Ena sekunden en älskande familjefar för att i nästa stund gestalta en beräknande kall gangsterkung. Inte helt olikt Tony Soprano, en karaktär som även den bygger på att visa fram en mänsklig gangster istället för att få dem båda att framstå som superhjältar likt Al Capone gjorts många gånger om.

Pusher II föll mig aldrig riktigt i smaken. Den saknade vissa av de kvalitéer som gjorde den första filmen så bra. Nicolas Winding Rehfs har plockat upp en del erfarenhet under sina tidigare filmer och visar i Pusher III hur bra man kan göra en film utan att överdriva den och får den att verka icke trovärdig i sitt totala sammanhang. Filmen rullar sakta upp en historia som aldrig känns otrolig eller långtråkig. Samtidigt som den minimalistiska musiken och det ofta främmande språket på serbiska sätter en särskild stämning för hela berättelsen. Jag hade inga större förväntningar på den tredje delen, men jag blev smått förvånad när jag fick ta del av en skön och modern samhällshistoria som står stadigt utan överdrifter och krusiduller. Imponerande

Pusher III

Nicolas Winding Refn

Ilyas Agac,