Publicerad kl 00:00 den 12 Sep 2005

Jag hade begrundat trailern gång, på gång, på gång. Efter att ha inlett som en romantisk komedi mynnade den efter någon minut ut i en thriller som tycktes bli en riktig nagelbitare. Det verkade smart, intressant, och orginellt, jag var imponerad och mina förväntningar var på topp.
Lisa Reisnert (Rachel McAdams) skall ta nattflyget hem till sin far i Miami. På flygplatsen möter hon en charmig man (Cillian Murphy) i hennes egen ålder. De börjar prata med varandra och tar en drink i flygplatsens bar. Sedan skills de åt, men träffas igen när det visar sig att de har hamnat på sätena brevid varandra i flygplanet. Vad som först verkar vara en trevlig slump visar sig dock vara något helt annat när Reisnert får reda på att mannen är en professionell yrkesmördare.

Filmer som till stor del utspelar sig på flygplan håller sällan någon högre standard. Jag hade trott och hoppats att “Red Eye” skulle vara ett undantag och inte bli en i mängden, men mina förhoppningar var tyvärr obefogade. Visserligen är delen som utspelar sig på flygplanet filmens bästa del, men det är ändå långt ifrån bra. Stundtals lyckas “Red Eye” vara spännande, men dessa gånger är lätträknade och dessutom går det över lika snabbt som det börjar. Och när det inte är spännande, ja, då är det mestadels bara en dialog mellan två personer som inte är speciellt välskriven. Detta är emellertid ingenting mot det slut som väntar. Det känns som att all entusiasm hos såväl regissör som skådespelare dör under de sista 20 minutrarna. Inte nog med att det blir väldigt förutsägbart så börjar det också lukta extremt mycket Hollywood över det hela. Behållningen i denna filmen är Rachel McAdams som gestaltar den förskräckta Lisa Reinert helt prickfritt. Även Cillian Murphy visar prov på riktigt stabilt skådespeleri trots att han inte riktigt kommer i närheten av Reinerts insats.

Trailern var bättre än filmen, McAdams var bättre än Murphy och början var bättre än slutet. Det finns delar i “Red Eye” som är riktigt bra, men de negativa sidorna väger tyngre och tack vare ett slut som håller så låg klass att jag övervägde att gå ut ur biosalongen så blir inte “Red Eye” mer än en fyra.

Red Eye

Wes Craven

Brian Cox,