Publicerad kl 16:53 den 27 Oct 2013

Gustav Tranback

gustav@cine.se

En dokumentärfilm om Bordeauxviner narraterad av Russel Crowe är definitivt något som inte hör till det normala. En dokumentärfilm om vin känns överhuvudtaget inte som något för en särskilt bred publik. Men i “Red Obsession” lyckas David Roach och Warwick Ross ta ett så smalt ämne som Bordeauxviner och göra det globalt relevant. Då filmens fokus främst ligger på Kinas ökade vinintresse så är detta mer en dokumentär om den globala marknaden och vin som handelsvara än vad det är om just Bordeauxvinet som vin.

Inledningsvis får tittaren en kort bakgrund till Bordeauxdistriktet och varför just detta har blivit ett centralt område i vinvärlden. Därefter läggs allt snack om druvor och odlingsförutsättningar åt sidan och fokus blir istället pengar. I 75 minuter berättas det genom intervjuer, och Russel Crowes rökiga röst hjälper till att förklara den explosionsartade marknad Bordeauxviner varit de senaste decennierna.

“Red Obsession” berör ett extremt intressant ämne, en konsumtionsvara som blivit så pass dyr att ingen vågar dricka den. Därför tror jag att filmen skulle mått bra av att få vara lite längre; på den knappa tiden hinner Roach och Warwick bara skrapa på ytan av fenomenet. Detta gör i sin tur att 75 minuter till och med kan kännas lite långt då det egentligen inte presenteras så mycket nytt. Om filmen däremot vågat ta ut svängarna lite och göra en rejäl djupdykning i vinhandeln så skulle detta kunnat bli en av årets intressantaste dokumentärer.

Red Obsession

David Roach, Warwick Ross

Dokumentär