Publicerad kl 00:00 den 14 Sep 2012

“Evil goes global” går att läsa på reklamaffischer för denna femte Resident Evil-film, det är tyvärr en lögn. För alla som förväntar sig verklig progression i filmserien om Milla Jovovichs Alice, det ondskefulla företaget Umbrella och det apokalyptiska T-viruset så blir denna film en stor besvikelse.
Den enda miljön som går att skåda i “Resident Evil: Retribution” är en stor underjordisk bunker någonstans i kallaste Ryssland, i den simuleras lite olika storstäder fram av den onda datorn The Red Queen. Ett utmärkt sätt för filmserien att låtsas som att något sker fastän inget händer men ett evigt stampande på samma plats för oss i publiken.

Filmen stapplar fram som en “greatest hits”-kavalkad av tidigare filmer och tv-spel, både scenarion och rollfigurer återanvänds till leda. Det är som om regissören och manusförfattaren Paul W. S. Anderson helt har slut på idéer men ändå varit tvungen att snabbt plita ner en uppföljare. Detta för att inbringa än mer pengar till en redan, ekonomiskt sett, succéartad serie av filmer.

På pappret är denna idé inte så dum då serien, i sina bästa stunder, är stendum underhållning av det bästa slaget, full med zombies, snygga actionsekvenser och åtminstone en eller två roliga eller fräscha uppslag. Den här gången blir det dock alldeles för tomt och innehållslöst, det måste finnas någon handling, som för storyn vidare, att hänga upp den (roligt) överdrivna slakten av monsters och zombies på.

“The ultimate battle begins” går också att läsa på reklamaffischer för denna fjärde uppföljare till Resident Evil (2002), det stämmer förhoppningsvis mer överens med sanningen. För det är inte förrän i filmens sista sekvens som det riktigt hettar till, både vad det gäller handlingsprogression och nytt visuellt godis. Vi lämnas med en eggande scen som lovar gott inför nästa uppföljare. Med tanke på hur mycket pengar denna film, redan under första helgen, spelat in välden över (Resident Evil-filmerna brukar gå bättre i “resten av världen” än i USA) så kan ni sätta era pengar på att en sjätte film inte är långt ifrån att “greenlightas”.

Men det är också detta som är problemet med hela filmserien. Så länge filmerna fortsätter att vara, relativt sett, billiga kassakor så kommer inget att hända i Resident Evils värld. År 2022, om ytterligare tio år och fem filmer, så kommer Alice (fortfarande spelad av en datoreffektsföryngrad Milla Jovovich) ha kommit endast tio centimeter längre fram än var hon står när eftertexterna börjar rulla i denna film. Resident Evil: Retribution är, tyvärr, den mest intetsägande och onödiga filmen i hela filmserien.

Resident Evil: Retribution

Paul W.S. Anderson

Kevin Durand,