Publicerad kl 00:00 den 24 Sep 2008

Likt en avdankad hockeyspelare tenderar att gå tillbaka till sin moderklubb när åren börjar göra sig påminda har skådespelare en tendens att dra sig tillbaka till sina rötter på ålderns höst. Ifall Al Pacino och Robert de Niro hade följt denna metod hade de kanske kunnat avsluta sina karriärer med samma briljans som de inleddes; nu liknar karriärerna snarare den skidbacke som Anja Persson dalar nedför på jakt efter betydligt mer ädla medaljer än vad dessa skådespelare plockar på sig för “Righteous Kill”.
Turk (de Niro) och Rooster (Pacino) ränner runt i USA med många år på nacken inom New Yorks polisväsende. Historien bjuder inte på mycket nytt utan kretsar kring hur dessa två försöker ta fast en seriemördare som skördar sina offer i skrämmande takt. Ledtrådarna är få, men pekar så småningom på att de tycks ha en infiltratör inom den egna poliskåren.

Det tragiska i de två skådespelarnas karriärer är egentligen inte att de har blivit sämre med åren, utan att de ju fler år som förlöper tycks bry sig mindre och mindre om vilka filmer de väljer att medverka i. “Righteous Kill” är till historien sett lika substanslös som en buljongsoppa och lever helt på oneliners och överanvända klichéer. Rörig är ett ord som ganska bra beskriver filmen, till stor del beroende på att hela filmen är byggd kring en twist som inte uppdagar sig förrän i slutet av filmen, men blir uppenbar långt mycket tidigare. Utan att avslöja för mycket är filmen en produkt som har skapats utifrån twisten snarare än vice versa; scener filmas på så sätt att twisten inte ska avslöjas, namn nämns inte och så vidare. Dessvärre slår man knut på sig själva och twisten blir uppenbar långt innan den egentligen ska bli det.

Hade det inte varit för att man hade haft två stora namn att täcka affischerna med hade “Righteous Kill” varit en tveklös direkt-till-dvd-release. Något nytänkande blir det över huvudtaget inte tal om och inte heller de två huvudrollsinnehavarna gör några kraftansträngningar för att dölja bristerna inom den produktion de medverkar i. För varje film som går blir det allt mer klart att alla skidbackar har ett slut.

Righteous Kill

Jon Avnet

Al Pacino,