Publicerad kl 00:00 den 19 Sep 2005

Daniel Donatello

ddonatello@cine.se

Den kontroversielle amerikanske författaren Bret Easton Ellis gillar att väcka diskussioner genom hans böcker. Han är främst känd för boken “American Psycho”, där huvudrollsinnehavaren Patrick Bateman är perfekt på utsidan, men känner ett starkt begär av att döda. 1998 skrev denna författare boken “The Rules of Attraction”, som handlar om Patrick Batemans yngre bror, Sean Bateman. I “The Rules of Attraction” följer vi Sean och ett antal andra ungdomar under deras college-tid. Deras värld kantas av sex, droger och våld.
High School-filmer har en tendens att låna mycket av varandra. Gång på gång översköljs vi av klichéer som återkommer i varenda film med detta tema. “The Rules of Attraction” tar också upp vanliga High School-ämnen. Sex, droger och rock n’ roll är inte något nytt, men det som gör filmen speciell är att man visar det på ett nytt, uppfinningsrikt och vulgärt sätt. Här håller man sig inte till någon ram, utan vågar att använda egna metoder och vägar. Mycket av charmen med detta är att det både känns nytt och uppfinningsrikt, samt att filmen är något av en tankeställare. Det är ingen lätt match att ta sig an “The Rules of Attraction” och man måste vara förberedd på vissa groteska scener som lämnar intryck ett tag framöver.

I huvudrollen ser vi James Van Der Beek som Sean Bateman, en student som livnär sig på att sälja droger till skolungdomar. Jag var lite orolig över att denna skådespelare skulle axla på sig rollen som den lite galne huvudpersonen. Mina fördomar var starka efter att ha sett honom i den smöriga serien Dawson’s creek, men där hade jag fel. Van Der Beek lyckas avla fram ett monstruöst ansikte när det väl krävs, och skildrar vansinnighet och ilska på ett mycket övertygande sätt. Vi får följa Sean och en mängd andra karaktärer vars handlingar bidrar till att deras historier vävs in i varandra på ett vackert sätt. För att visa detta använder sig regissören av många snygga filmknep. I början trycks tillbakaspolningsknappen frenetiskt under introduktionsscenen och resten av filmen är full av annorlunda vinklar och okronologisk tidsföljd. Detta förstår man när man tänker på att regissören, Roger Avary, skrev manuskriptet till “Pulp Fiction”.

Istället för en Hollywoodproduktion i mängden får vi som tittare vara vittnen till en alldeles speciell upplevelse. En film med en oväntat rollbesättning och minnesvärda samt snyggt filmade scener. Mycket sex och våld blandas in i denna hektiska historia och som om inte det vore nog har man kryddat den med en vass satir. Tillsammans med ett intressant budskap blir “The Rules of Attraction” en oväntat positiv upplevelse.

Rules of Attraction

Roger Avary

Ian Somerhalder,