Publicerad kl 00:00 den 10 Nov 2005

Ella Koinberg

ekoinberg@cine.se

Vid Halloween förra året poppade “Saw” upp på biografer runt om i världen, en relativt okänd rysare med mycket blod och spänning som dock blev en riktig succé. Filmen handlar om en ovanligt brutal mördare, John “Jigsaw”, som försöker få sina offer att uppskatta sitt liv mer genom att utsätta dem för situationer där alternativen är att antingen dö eller kämpa som ett djur för att klara sig. Just lagom till detta års Halloween firar Lion Gate Films upp den efterlängtade “Saw 2” på de Amerikanska biograferna. Förväntningarna är stora…
I “Saw II” har huvudkaraktären Jigsaw likt den förra filmen lyckats samla ihop ett antal människor och stuvat in dem i ett hus fullt med dödliga fällor mitt ute i ingenstans. De får reda på att de har två timmar på sig att hitta ett sätt att ta sig ut innan den giftiga gasen de hela tiden andas in dödar dem. Huvud attraktionen i Jigsaws lek är Daniel, son till en polis vid namn Eric. Tillsammans med sina kollegor lyckas Eric spåra Jigsaws näste. Nu följer en hetsig kamp om att lyckas få ur Jigsaw var hans son och de andra är gömda innan det är försent. Bland de instängda ser vi bland annat Amanda, känd från den första filmen. Hon lyckades då överleva Jigsaws prövning, men är nu tillbaka igen. Paniken sprider sig bland de åtta människorna menas de försöker hitta ledtrådar som skall leda dem ut i frihet igen.

De som sett den första filmen vet att manusförfattaren Leigh Whannell också spelade karaktären Adam, som tillsammans med en annan person blev utsatt för en liknande situation. Här står han enbart för manuskriptet. Precis som i den första filmen har de också tagit in en regissör som är näst intill helt okänd. Det gör inget. Bara några få minuter in i filmens gång har Whannell och Darren Lynn Bousman, som står för regin denna gång, lyckats få en att hoppa ur biostolen och knappt våga snegla på duken igen. När man väl vänder tillbaka blicken märker man hur bra och stämningsfulla miljöer det är. Tyckte man att de hade lyckats med det i ettan blir man inte besviken här. Vi får också en lite större inblick i Johns förflutna, och ett motiv till hans handlingar. Detta är något man saknade från den första filmen.

I rollistan ser vi bl. a Donnie Wahlberg (“Sjätte sinnet”), Shawnee Smith (“Saw”), Tobin Bell (“24”, “The 4th Floor”) och Dina Meyer (“Point pleasant”). Ingen av dessa är direkt några man kommer på att man sett tidigare, de flesta har haft små oväsentliga roller i större filmer. Det gör heller inget. Skådespeleriet är imponerande från de flesta håll.

Rå, blodig, brutal, spännande och framför all smart. “Saw 2” lever helt upp till förväntningarna och har det originalet saknade. Detta är inte en film för känsliga, och då menar jag huvudsakligen inte enbart på grund av den blodiga, brutala skräcken utan även storyn. En fasansfull historia som inte lämnar någon oberörd. Just precis, “there will be blood, oh yes there will be blood”.

Saw II

Darren Lynn Bousman

Dina Meyer,