Publicerad kl 00:00 den 13 Apr 2006

Jag gillar att se komedier där man helt enkelt kan koppla bort hjärnan i en timme eller två och njuta åt galenskap i sin renaste form. Filmer som “Scary Movie 4” och “Dude where’s my car?” har i princip inget gemensamt med Monty Python, men faktum är att jag oftast skrattar högre åt de förstnämnda. Förmodligen blir jag den person i Sverige som tilldelar Scary Movie 4 högst betyg, men sanningen att säga tror jag inte att någon med en gnutta humor i sig kommer att se den här filmen som bortkastad tid.
Jag tänker inte ens bry mig om att förklara filmens handling eftersom den bara finns där för att möjliggöra bytet till en ny film att parodiera. I seriens fjärde del bjuds vi på hejdlösa förlöjliganden av filmer som “Världarnas Krig”, “The Grudge”, “The Village”, “Saw”, “Million Dollar Baby”, och många fler.

Regissören David Zucker, mannen bakom humorklassiker som “Titta vi flyger” och “Nakna pistolen”, kan sina saker. De flesta av filmens skämt är oväntat nog väldigt fyndiga, och även om vissa scener i stort sett bygger på upprepningar eller rejäla överdrivningar, håller konceptet hela vägen till slutet. Apropå slutet måste jag nämna att Tom Cruise förmodligen kommer att stämma de ansvariga för Scary Movie 4, eftersom alla scener som refererar till “Världarnas Krig” i stort sett är parodier på honom själv. President George Bush kan även han ta illa upp när Leslie Nielsen hellre lyssnar på ett litet barn som läser en historia om en anka, än att ta itu med en invasion från rymden. Michael Jackson kommer kanske också han bli smått upprörd över en scen som driver med ryktet om hans “förtjusning” av barn.

“Även solen har sina fläckar”, lyder ett gammalt ordspråk som kan tillämpas i detta fall. Scary Movie 4 lider för det första av en synnerligen korkad produktplacering, för det andra av vissa tillfällen då det helt enkelt blir för dumt, och för det tredje det faktum att det inte så kul att se någon få sina kulor krossade för tionde gången. Korkad humor fungerar inte under längre tidsperioder och mot filmens slut kan säkert vissa personer börja irriteras över alla dumheter. Dessutom är de flesta skådespelarna rent ut sagt horribelt dåliga, även om sådant skapar en viss charm i den här sortens filmer.

Alla övriga recensenter i branschen kommer hävda någonting i stil med att “Regissörens efternamn säger allt om filmen”, men faktum är att i princip alla i salongen gapskrattade någon gång. Scary Movie 4 är inte för alla, men gillar man humor i dess renaste form har man mycket underhållning att se fram emot. Hur kul som helst.

Scary Movie 4

David Zucker

Andre Benjamin,