Publicerad kl 00:00 den 17 Sep 2012

Victoria Machmudov

vmachmudov@cine.se

När Peter Jacksons mockumentär “Forgotten Silver” utkom 1995 väckte den stor uppståndelse och irritation världen. Den lurade tittaren att man hittat gamla filmer från en bortglömd nyzeeländsk pionjär som var först med både färg- och ljudfilm. Det vore lätt att påstå att Malik Benjellouls “Searching for Sugar Man” är av samma kaliber – en fiktiv historia vars syfte är att håna en lättmanipulerad publik. Handligen är helt enkelt alldeles för bra för att vara sann. Eller?
Sixto Rodriguez upptäcktes på en bar i 1970-talets Detroit och förutspåddes bli nästa superstjärna. Han jämfördes med storheter som Bob Dylan, men när debuten kom floppade albumet Cold Fact och musikern drog sig tillbaka och levde i skymundan. På något mirakulöst sätt hittade skivan trots det till Sydafrika där den snabbt spred sig, sålde 500 000 exemplar och blev en politisk symbol i kampen mot apartheid. Rodriguez var större än Elvis men utan sin vetskap, och genom mun till mun-berättelser uppkom olika versioner om hur idolen tagit sitt liv.

Två sydafrikanska fan bestämde sig för att ta reda på vad som egentligen hände och få svar på alla sina frågor kring det mystiska försvinnandet. I “Searching for Sugar Man” har man arbetat med dokumentärfilm som konstform och fokuserat på estetiken och det kreativa berättandet med handtecknade illustrationer, vackert foto med vyer över skyskrapor, genomtänkta vinklar, kameraåkningar och animationer.

Malik Benjelloul debuterar med ett starkt, rörande och ambitiöst alster som med sina blygsamma 86 minuter förflyttar oss mellan två världsdelar och varvar intervjuobjekt med arkiverat videomaterial från Kapstaden. Filmen är tonsatt med Rodriguez egna låtar och jag kan inte hjälpa att gunga med till melodierna och de uppriktiga texterna som uttrycks med så mycket själ i rösten. Det är en visuellt tillfredställande upplevelse på alla plan.

Filmen är en grandios historia om en mytomspunnen artist som ger insyn i den smutsiga musikbranschen där en vinstdriven Motown-kille blir rik på andras bekostnad. Den klamrar sig fast, fascinerar och erövrar ens hjärta. Mycket av briljansen hänger på historien som slår en med häpnad men regissören har med fingertoppskänsla och stor omsorg skildrat detta otroliga livsöde och leder nyfiket tittaren genom jakten på ledtrådar.

Searching for Sugar Man

Malik Bendjelloul

Clarence Avant,