Publicerad kl 00:00 den 7 May 2005

Daniel Donatello

ddonatello@cine.se

Hur skulle du reagera om en okänd man dyker upp ur intet och hotar med falska anklagelser?
Secret Window är baserat på Stephen Kings novell “Secret Window, Secret Garden”. Den handlar om författaren Mort Rainey som efter att ha fått skrivkramp flyttar in i ett avskärmat hus på landsbygden. Plötsligt dyker det upp en man som kallar sig för John Shooter och påstår att Rainey har snott ett av hans manuskript till en bok. För att bevisa att han inte har gjort det försöker Mort att få tag på originalmanuset, men konstiga saker börjar hända runt omkring honom.

Till skillnad från de flesta Stephen King-filmatiseringarna är det ovanligt lite övernaturliga medel som används. Det är snarare en rätt simpel historia, som ändå fungerar mycket väl med hjälp av oväntade och smarta vändningar i handlingen. Första halvtimmen är ganska intetsägande och gav mig varken någon underhållning eller väckte intresse. Däremot tar filmen en rejäl fart efter detta och förvandlas till en spännande film där man inte vet vad som kommer att hända härnäst. Den isolerade stugan är en perfekt plats för att skapa rädsla och det använder sig regissören mycket av.

Johnny Depp är berömd för att spela udda karaktärer och författaren Mort Rainey är inte ett undantag. Depp har full användning av sin typ av skådespeleri som ofta gränsar till överspel. För Depp är det en hårfin skillnad till överspelet och detta ger en mycket stark porträttering av den skumme författaren. Han har många tics för sig, mumlar för sig själv och beter sig allmänt skumt. Jag tyckte att han passade bra som bisarr huvudkaraktär i denna underliga historia. Även John Turturro, birollernas konung, passade bra i filmen som den mystiska karaktären John Shooter. Med en obehaglig sydstatsdialekt och en våldsam blick skapar han en intressant bikaraktär som höjer den läskiga stämningen i filmen.

Jag förväntade mig en medelmåttig film med hyfsad skådespeleri, men jag fick en smart thriller med utmärkta skådespelare. Mot slutet blir man vittne för många vändningar i handlingen och det fungerar perfekt för denna typ av film. Det blir som grädde på moset då en intressant film växer och höjer sig sista halvtimmen. Jag satt fastnaglad i stolen under dessa 96 minuter som filmen höll på och det är alltid ett bra tecken. Koepp levererar en utmärkt thriller som är en mycket bra och välgjord underhållning för stunden och som även tåls att reflektera över.

Secret Window

David Koepp

John Turturro,