Publicerad kl 00:00 den 15 Jul 2006

“När Violas bror drar till London passar hon på att hänga på hans internatskola. Utklädd till sin bror blir viola kär i en utav fotbollsspelarna i skollaget men inser snart att det är betydligt fler än hon (han) som har kärleksproblem… Duke vill ha Olivia som gillar Sebastian som egentligen är Viola. Violas brorsa träffar Monique så hon hatar Olivia som hänger med Duke för att göra Sebastian svartsjuk. Sebastian är ju egentligen Viola som är kär i Duke som tror att hon är en snubbe…”
Där har vi handlingens beskrivning från pressmaterialet. Förvirrande? Ja. Lägg till ett fotbollstema och ni får en mycket medelmåttig ungdomskomedi av den oerfarne regissören Andy Fickman. Huvudrollen Viola/Sebastian spelas av Amanda Bynes, en relativt okänd skådespelerska som är slående lik genrens stora stjärna Lindsay Lohan, vars ungdomskomedier i stort sett verkar ha utgjort all inspiration för manusförfattaren till “She’s The Man”.

Humorns kvalitet varierar. Skämten om duschrum, fotbollar i skrevet, bitchiga tjejer och snabba ombyten i bajamajor tappar snabbt sin charm, och när Amanda Bynes väl ska lära sig prata som en kille gör det fysiskt ont att se eländet. Att se en tjej spela kille och prata med en smörig dialekt blandat med slang och hiphopspråk är inte kul, varken för stunden eller i längden. Värre blir det dessutom när en sliskig sensmoral om att man ska vara sig själv presenteras mot slutet där klichéerna slår knut på sig själva. Tack och lov finns ett par ljusglimtar, i form av charmige David Cross som mjäkig rektor, och stenhårda Vinnie Jones som gormande fotbollscoach. David Cross, mest känd för sin roll som Tobias i kultserien “Arrested Development”, står för ett par av de roligaste scenerna i hela filmen och Vinnie Jones, nu senast sedd i “X-Men 3” som mutanten Juggernaut, agerar både själv- och träffsäkert i en roll som passar honom.

“She’s The Man” är en film som av någon korkad och obegriplig anledning inkluderar alla stereotypa karaktärer man kan tänka sig. Alla finns där: överklassmamman som vill att dottern ska klä sig snyggt till en galamiddag, den blyga tjejen med tandställning, skolans nörd, den coola killen med dreadlocks och den snobbiga flickvännen som alla hatar. Känner man igen karaktärerna kan man nästan alltid gissa sig till vad de ska säga och dialogerna blir därför oftast outhärdligt ointressanta. Bottennivån nås slutligen när den “onde” erkänner sig besegrad genom att utropa “Du suger!”. Man tar sig för pannan och suckar. Att det ständigt öses på med halvtaskig punkrock gör inte saken bättre.

Nåväl, hur summerar vi eländet? “She’s The Man” är som bäst halvrolig, men oftast framkallar den lidande istället för munterhet när skämten lägger sig på en nivå som jag inte ens tror att tonårstjejer kommer att uppskatta. Att kameran i halvtid under filmens sista fotbollsmatch visar mer av heta cheerleaders än av skådespelarna säger en del om hela produktionens mål och mening…

She's The Man

Andy Fickman

Alex Breckenridge,