Publicerad kl 00:00 den 24 Jul 2013

Albin Wesley

albin@cine.se

Ett medelålders par åker på campingsemester, det blir en vansinnestur utan motstycke. I “Sightseers” möter “Badlands” den brittiska landsbygdens misär. Istället för de natursköna landskap Terrence Malick bjuder på i nämnda film möts vi av regnvått gräs under molntäckta skyar. Det finns en skönhet i det med. Framför allt så utnyttjar Wheatley denna förutsättning alldeles mästerligt. Men först lite om innehållet.
Vad som skulle bli en hederlig campingresa urartar snabbt i mord och blod. Wheatleys förkärlek för det smått morbida finns kvar. Jag vill inte avslöja vad som händer vem, eller när och hur och var, så jag tänker istället ägna mig åt det egentliga innehållet. Filmen handlar om sökandet efter liv. Genom amoraliska handlingar utvecklas sakta men säkert en lyster i huvudpersonernas ögon, en livsglädje och lekfullhet. Deras första anhalt är ett spårvagnsmuseum, kanske definitionen av allt tråkigt här i världen, men i filmens slut finns personerna som besökte detta museum inte längre kvar. Deras kroppar må se likadana ut, men inuti är de inte desamma.

Sättet filmen gestaltar detta på är mestadels med finess; till filmens titeltexter spelas Soft Cells Tainted Love, under eftertexterna är det istället northern soul-originalet av Gloria Jones som ljuder, och accentuerar allt som just nämnts. Det är tjusigt. Baksidan är när filmen i sin strävan efter komik (som dock oftast lyckas bra) istället blir buskis. Motsatsen till elegant filmberättande tordes vara närbilder på hundbajs och överdrivet skumpande husvagnar. Men de tillfällena är få, och blir sett till helheten bara smärre störningsmoment.

I Wheatleys två tidigare filmer kände jag mig hela tiden instängd, de såg ut som billiga tv-produktioner med sitt klaustrofobiska foto. Vad jag antar var ett försök att skapa närhet och intimitet misslyckades helt för mig. När han nu rör sig ut i öppna landskap med sin alltid rörliga kamera funkar allt så mycket bättre, och Wheatley låter dessa landskap och dess väderlek utgöra en metafunktion i berättandet. Huruvida himlen är grå och sjöarna disiga, eller om solen skiner och skapar linsöverstrålningar berättar genomgående vart filmen är på väg. Han lyckas på så sätt även bildligt gestalta filmens berättelse mycket väl. Det är ett smart grepp, som berikar filmen såväl visuellt som textmässigt.

Sightseers

Ben Wheatley

Alice Lowe,