Publicerad kl 00:00 den 25 Jul 2007

Efter 18 år på tv och 400 producerade avsnitt var det dags för Matt Groening att ta med sig sina 9 miljoner amerikanska tv-tittare till biografen. 22-minutersformatet har fyrdubblats och frågan är om även icke-troende kommer vallfärda till biograferna.
Vad filmen handlar om är egentligen ointressant. Historien som ska föra filmen framåt är bara en kuliss och en anledning för att hitta ämnen att göra satir av. Inledningsvis är det miljön som står i centrum och som för filmen vidare. Homer ligger bakom en smärre naturkatastrof i Springfields sjö. Det är hans nya bästis, grisen Spider-Pigs avföring som förgiftat sjön, vilket fått regeringen att rycka in. President Schwarzenegger beslutar att placera en glaskupol över Springfield och bara familjen Simpson kan rädda staden från undergång.

Jag anade att det skulle vara ett problem att jag inte är en av dem som slaviskt följer familjen Simpson och deras förehavanden. Jag skulle inte ens kunna räkna antal avsnitt jag sett på ena handen. Men riktigt så farligt blir det inte. Filmen innehåller visserligen drösvis med referenser och blinkningar till de fans som följt serien sedan starten, men vi andra lyckas ändå hänga med utan problem, trots att vi antagligen missar halva poängen med filmen.

Matt Groening och de andra manusförfattarna (de är totalt 11) presenterar aldrig sina karaktärer. De går direkt på och redan i vinjetten börjar skämten och referenserna hagla. Samhällssatiren och pikarna åt den amerikanska populärkulturen är generella och kopplas inte till serien. Al Gore, Bono, Titanic och Tom Hanks står i centrum. Arnold Schwarzenegger ifrågasätts och Hillary Clinton får till och med vara med på ett hörn. Det är smart, överraskande humor som ändå inte lyckas få fram de riktigt stora skratten. Humorn ligger på en jämn nivå och filmen lyckas hålla sig borta från de djupa dalarna, men når inte heller de riktiga topparna.

När eftertexterna börjar rulla är jag nöjd, även om jag vet att jag bara fått halva produkten. Jag har samtidigt fått en bekräftelse till varför jag inte följt tv-serien. Med andra ord, de som älskar tv-serien – kommer att älska filmen, och de som inte följer serien kommer antagligen att uppskatta filmen, men inte få ut hälften så mycket som de riktiga fansen.

Simpsons - filmen

David Silverman

Dan Castellaneta,