Publicerad kl 00:00 den 5 Feb 2009

Vi kliver in i ett mörkt rum där en äldre herre sprutar cigarettrök i ansiktet på en ung pojke. Jamal Malik är en fråga från att vinna 20 miljoner ruppels. Polisen och tävlingsledningen misstänker fusk och Jamal tvingas berätta hur ödet fört honom till Vem vill bli miljonär och hur det var ödets ironi som gav honom svaret på alla frågor. “Slumdog Millionaire” är den sanna berättelsen om hur Jamal, pojken från Bombays slum, levde livet som gav svaren.
Danny Boyle har regisserat en uppfriskande kompromisslös film där bara den sanna berättelsen varit begräsningen. Historien om Jamal och hans bror, hur de ser deras mamma mördas för att hon är muslim, är en enastående inspirerande, hoppfull och inte minst finstämd film. Det verkar som Boyle gjort allting rätt; i genuina miljöer blandar skådespelarna engelska och hindu i en perfekt symbios, precis som i det samtida Indien historien utspelar sig. Boyle lyckas skapa en socioekonomisk studie om det indiska samhällets framfart, där alla folkgrupper inte är välkomna ombord på tåget mot ett bättre samhälle, hur industrier, bostäder och hotell tvingas människor bort från sina hem.

Men vad Boyle gör bäst är att skapa kemi, inte bara mellan skådespelarna, men mellan mig som åskådare och det som utspelar sig på duken. Jag får följa med på Bombays smutsiga gator och inspireras av drivna människor. Det spelar ingen roll om levnadsförhållanden är de sämsta tänkbara, drivna människor som intalat sig själva att de måste göra någonting med sina liv är inspirerande att se. Att se sådant, i sann “Guds stad”-anda får dig själv att inse hur misslyckad du är.

Trots att historien i sig är enastående stark ska Danny Boyles medverkan inte glömmas bort. Med en indisk regissör vid spakarna hade mycket antagligen sett annorlunda ut. Boyle gör inte bara filmen mer lättmottaglig för de större massorna, men använder sig även av det västerländska sättet att göra film, det är inte alltid det fungerar, men den här gången går båda perfekt hand i hand. “Slumdog Millionaire” är en omedelbar klassiker.

Slumdog Millionaire

Danny Boyle

Anil Kapoor,