Publicerad kl 00:00 den 16 Apr 2009

Kevin James skrev ett manus, bad sin polare Adam Sandler om lite stålar och “Snuten i varuhuset” var född. Inte ens en duglig titel lyckades de snickra ihop. Happy Madison, Sandlers produktionsbolag, sätter alltid sin egen stämpel på de filmer de producerar. Men problemet med “Snuten i varuhuset”, och vad som särskiljer filmen från övriga Happy Madison-produktioner, är att den inte ens försöker vara rolig. Kevin James karaktär är en nörd, en kärleksfull sådan som bara ser det bästa i varje människa. Och när man väl försöker få oss att dra på smilbanden är det vikt- och nördskämt som står i fokus.
James spelar Paul, en arbetande, singelpappa från förorten som med stolthet jobbar som vakt i en galleria i New Jersey. Han tar sitt arbete på allvar och när någon mitt under julhandeln genomför en kupp och stänger ner hela gallerian samt tar gisslan, är det upp till bevis för galleri-snuten. Känns historien igen? Inte konstigt, “Mall Cop” definieras mer av sitt patos än det råa berättandet Sandlers filmer brukar definieras av; där filmens andra halva har fler liknelser med “Die Hard” än “Happy Gilmore”.

Med James som gör sitt bästa för att framstå som söt och mänsklig, allt för att gå hem hos de breda segment filmen marknadsför sig till. Men med bristen på humor (eller ens försök till humor) och den generiska regin är det svårt att förstå vad tanken egentligen är. Och det blir extra märkligt när James har gett sin karaktär ett roligt namn, en rolig mustasch, ett roligt jobb och en rolig segway; men han säger aldrig något roligt. Och ur en komedisk synvinkel är premissen egentligen inte dålig. Men utförandet är desto sämre. Kevin James som skådespelare har inte tillräckligt mycket talang för att bära en film framåt i en och en halv timme. Han har inte de där subtila, små gesterna eller mimiken som kan transformera de mest banala situationerna till humor.

James är överviktig och nördig, och det är ett halvhjärtat att bygga en film på sina egna svagheter, men att bygga en film på tjockisskämt fungerar inte, och det är knappast en nyhet.

Snuten i varuhuset

Steve Carr