Publicerad kl 00:00 den 24 Apr 2009

Journalistik har en viktig roll I “State of Play”. Manusförfattarna Matthew Michael Carnahan och Tony Gilroys lyckas få in allehanda kritik mot bloggandet med sin dåliga källhanterig och sitt skvaller. Det är printjournalistiken, gärna med en grävande reporter som skjuts mot höjderna. Russel Crowe spelar den grävande journalisten, mannen som på åtta timmar på sig att komma med årets scoop.
Vid ett tillfälle säger en godtrogen reporter “folk ska ha bläck på sina fingrar när de läser det här imorgon”, och illustrerar någonstans problemet med “State of Play”. Konceptet är det inget fel på, men vilken tidning kablar egentligen ut sitt scoop i papperstidningen? Och även om “State of Play” ger intrycket av att vara från en annan era är det inga problem att uppskatta innehållet.

Historien kommer från en brittisk miniserie från 2003 och handlar om en murvel vid Washington Globe. Russel Crowe spelar den grävande journalisten som knappt vet hur han skriver ett mail, och skriver sina artiklar på en 20 år gammal dator. Ett mord på en skurk som skjuts till döds i en gränd och ett annat på huvudresearchern till en kongressledamot, utan samband till en början, drar till sig Crowes uppmärksamhet. Researchern visste för mycket om ett Blackwater-liknande företag och katt-och-råtta-leken kan börja.

Kevin Macdonald vet hur ett docudrama ska hanteras utan att gå till överstyr. I “Touching the Void” och “One Day in September” lyckades han hitta den där perfekta balansens utan att överdramatisera någonting som faktiskt hänt på riktigt. Även om just denna historia inte bygger på riktiga händelser, lyckas Macdonald ändå skapa samma typ av balans. Manuset är välskrivet och filmens vändningar överraskar och har ofta viktiga poänger. Och med politiska thrillers track-record på senare år kanske det var bra att politiken skippades och journalistiken fick ta överhanden.

Mot slutet lär vi oss att historien egentligen handlar om berättarna och inte om vad berättarna försöker förmedla – ett fint budskap i vår bloggvärd där fenomenet är det omvända.

State of Play

Kevin Macdonald