Publicerad kl 00:00 den 22 Sep 2005

Mattias Petersson

mpetersson@cine.se

En film om ett superhemligt självflygande stridsplan regisserad av mannen som gjorde “xXx”. Låter det spännande? Inte särskilt skulle jag vilja påstå, men resultatet blir uselt bortom vad ens jag kunde ana.
Amerikanska flottan provar ut nya stridsplan, däribland ett förarlöst plan som ska flyga rote tillsammans med tre flygaress (spelade av Josh Lucas, Jessica Biel och Jamie Foxx). Det nya planet verkar fungera men efter en märklig olycka där blixten slår ner i planets vinge slår den artificiella intelligensen slint och planet börjar anfalla slumpmässiga mål i fiendeland. Nu tvingas de tre flygarässen göra allt för att slå ut det datorstyrda planet.

Stealth känns för mig som en av de gamla klassiska 80-talsrullar som jag växte upp med, de som oftast behandlade kalla kriget och hade folk med efternamn som Stallone och Schwarzenegger i huvudrollerna. Filmen har ett manus som är lövtunt, en story som är helt osannolik, risiga actionscener och är dessutom full av motsägelser och faktafel. Att skådisarna är hyfsade är helt bortkastat, karaktärerna blir aldrig djupare än pappfigurer. Filmen kostade 130 miljoner dollar och vore jag filmbolaget skulle jag kräva pengarna tillbaka. Effekterna påminner mest om ett TV-spel och känns klart billiga, allt från bilar till berg ger ett plastigt och artificiellt intryck. Att filmen sedan är full med tramsiga detaljer som att planets artificiella intelligens ser ut som en discokula gör knappast någon glad.

Från början till slut är Stealth fylld med dundrande flygscener med plan som rollar och dyker med dånande motorer. Musiken är smäktande storslagen och explosionerna bedövande. Trots denna kakafoni blir det ändå en av de absolut tristaste filmer jag sett på väldigt länge. Jag tappade räkningen över hur många gånger jag tittade på klockan eller gäspade under den väl tilltagna speltiden på dryga två timmar. Ärligt talat har jag svårt att se att någon som hunnit bli mer än tolv år gammal kan uppskatta det här. En av årets absolut sämsta bioupplevelser och ett riktigt bottennapp till actionfilm.

Stealth - det osynliga hotet

Rob Cohen

Jamie Foxx,