Publicerad kl 00:00 den 24 Jun 2008

Dawid Björkman

dbjorkman@cine.se

Stop Loss är en term som används inom det militära i USA som betyder att soldater efter avslutad tjänstgöring åter kan kallas och omplaceras. Stop Loss har använts sedan Gulfkriget och sedan elfte september har 81 000 soldater med eller mot deras vilja åter tvingats in i hetluften. Efter att en månad innan nästan dött i ett brinnande Irak blir barndomskompisarna Brandon (Ryan Phillippe) och Steve (Channing Tatum) behandlade som hjältar när de kommer hem till Texas. Brandons lycka över att vara hemma blir kortvarig eftersom han blir omplacerad och i slutet på månaden ombeds inställa sig på flygplatsen för färd mot Irak. Brandon deserterar.
Filmen väcker många frågor; ska regeringen ha rätt att återinkalla soldater som plikttroget tjänstgjort? Även om de på nära upplevt hemskheterna på nära håll och är själsligt söndertrasade. Brandon och Steve är olika men båda bär de på varsin ryggsäck fylld av smärtsamma upplevelser, och när paniken som krig uppväcker och går ut över oskyldiga, vad kan och vad bör samhället göra för dessa hjältar. “Stop Loss” handlar inte om kriget, utan om efterspelet, även om man inte tvekar att visa lemlästade barn i närbild. Det finns en moralisk aspekt som löper som en röd linje genom filmen, är god moral att plikttroget ställa sig i ledet, att heroiskt bistå fosterlandet eller att gå sin egen väg? “Stop Loss” väcker onekligen flera intressanta frågor.

Om filmen är intressant tematiskt är det stundom sämre berättartekniskt. Kimberly Peirce litar inte fullt ut på sin publik och har en tendens att berätta fyrkantigt och övertydligt. Vissa segment kunde kortats ned eller redigerats bort. Jag tänker främst på scenerna vid en ranch där kompisgänget dricker öl och skjuter på burkar, som inte bara målar upp en grabbkultur när den är som sämst utan även i kontexten tämligen överflödig.

“Stop Loss” är onekligen en film som berör, och även om det haltar och inte är någon ny “Boys Don’t Cry” för Peirce är det utan tvekan en viktig film. Och Ryan Phillippe och Joseph Gordon-Levitt lämnar gulligull träsket de hamnat i och levererar, den förstnämnde bra och den sistnämnde mycket bra, rolltolkningar.

Stop Loss

Kimberly Peirce

Abbie Cornish,