Publicerad kl 00:00 den 12 Nov 2007

“Surf’s Up” handlar om den våghalsige surfarpingvinen Cody Maverick som drömmer om att bli proffs. Han bor på Antarktis tillsammans med sin familj och jobbar som fisksorterare. En dag dyker en talangscout upp för att leta surfare till Big Z Memorial Surf Contest och Maverick ser sin stora chans. Han blir antagen och träffar där sina nya vänner Chicken Joe, Alani och Geek samt möter sin stora rival, Tank Evans för att tävla om vem som är den bästa surfaren.
“Surf’s Up” möter tittaren med ett annorlunda grepp. Den är dokumentärt filmad och det är via dokumentärfilmarna vi får Codys väg till framgång. Cody och folk i hans närvaro intervjuas och på det sättet känns det som man får en mycket bättre och mer personlig relation till karaktärerna. Animationen är fläckfri och i vissa scener är den rent av sylvass. Vattenanimationerna är realistiska och i vissa sekvenser hänförs man av detaljrikedomen och hisnande kameraarbete.

Det som ändå är mest lyckat i “Surf’s Up” är tack och lov humorn som är i stort sett klockren hela filmen igenom. Skämten är väl avvägda och levereras med bra precision. Det blir aldrig tröttsamt eller repetitivt utan det är oftast genomtänkt och roligt. Storyn är klassisk och tar inte ut några större svängar, likaså budskapet att man ska följa sina drömmar oavsett vad folk tycker men det är ett bra budskap och utförandet gör att det är en skön film att kolla på där man verkligen tycker om karaktärerna och deras mål. Shia LaBeouf gör en gedigen insats som Cody Maverick och även resten av ensemblen gjuter liv i sina karaktärer med bravur. Jon Heder står för den skönaste insatsen som Chicken Joe. En avslappnad och tillbakalutad kille som bara glider och är hur go som helst. Birollsfigurerna är också roliga och surfarproffsen Kelly Slater och Rob Machado dyker upp som sportkommentatorer.

“Surf’s Up” en mycket bra familjefilm, som jag tror kan tilltala både barn som vuxna. Som åskådare flyter man med historien och njuter, precis som Cody Maverick när han surfar.

Surf's Up

Ash Brannon, Chris Buck