Publicerad kl 00:00 den 8 Jan 2005

Daniel Bäckström

dbackstrom@cine.se

Trey Parker och Matt Stone, skaparna av serien South Park, är här med sin andra långfilm, Team America – World Police. Precis som titeln säger handlar filmen om USA:s roll som världspoliser på denna jord, dock ej ur en seriös synvinkel bör det tilläggas. Parker och Stone driver hejdlöst med allt vad USA står för, både politiskt och vad gäller deras patriotism.
Mr. Spottswoode leder den amerikanska världspolisorganisationen Team America, vars jobb är att eliminera alla hot mot USA och samtidigt lägga sig i allt annat som sker ute i övriga världen. Hoten mot USA vägrar att ta slut och när Nordkoreas president Kim Jong Il hotar världen med att sälja sina massförstörelsevapen till olika terroristgrupper måste Team America ta i med hårdhandskarna. För att kunna infiltrera diverse terroristorganisationer anställer Team America den berömde Broadway-skådisen Gary Johnston, han skulle bli rätt man att sköta jobbet. Världen håller andan och kan endast hoppas att Team America – World Police än en gång räddar världen.

Nå, vad ska man tycka om en sådan här film? Idén om att göra en film med marionettdockor kan ju verka lite galen, men det är ju just vad som driver Parker och Stone, det som är galet. Det har länge varit prat om när deras nästa film skulle komma men vem kunde egentligen ana hur den skulle bli och se ut? Den utflippade idén om att göra en film med marionettdockor dök upp när dom båda ansåg att den tekniken borde återuppstå, då den inte setts till sedan serien Thunderbirds. Flera manus och idéer diskuterades innan man bestämde sig för Team America. Jag måste faktiskt påpeka att marionettdockorna gör sig väldigt snyggt på vita duken, speciellt ansiktsuttrycken. Men i många avseenden är det väldigt fult, detta är dock meningen vid många tillfällen, något som kan nämnas är marionettdockornas sätt att gå, håll ett öga på det. Att det är killarna bakom South Park-serien som gjort filmen råder det väldigt fort inga tvivel om, den kommer att gå hem hos alla som älskar South Park helt enkelt. Skämten är på lägsta nivå och kommer knappast gå hem hos alla.

Det var prat om, kort efter att första trailern släpptes, att det skulle vara en propagandafilm för staterna, detta kan man inget annat än att skratta åt. Filmen slår snarare ner som en hård käftsmäll på den amerikanska biopubliken, väl utspätt med bögskämt, kiss & bajs-humor och sist, en rejäl orgie i spyor. Hos mig gick den hem just för att jag älskar South Park, även om jag ser det mer sällan nu än för kanske 3-4 år sedan, men skämten känns igen, och det är underbart. Vi kan återigen se fram emot en grov och antiamerikansk film av Parker och Stone, dock denna gång med marionettdockor som sagt. Filmens “rollista” är stark, värt att nämna är att FN:s före detta vapeninspektör, svensken Hans Blix gör ett kort och minnesvärt framträdande i filmen.

Parker och Stone har även satt ihop ett genialiskt soundtrack till filmen som är förutom hysteriskt roligt, innehåller också en stor dos dramatik och nagelbitande. En hel del nöje helt enkelt!

Team America

Trey Parker