Publicerad kl 00:00 den 22 Sep 2005

Daniel Donatello

ddonatello@cine.se

Kim Ki-duk börjar bli ett välkänt namn även här i väst. Hans “Järn 3:an” kom ut i Sverige för inte så länge sen och fick positiv kritik. Hans senaste film följer i ungefär samma fotspår. Man märker att denna regissör börjar skaffa sig speciella nischer som han använder sig mycket av i sina filmer. “The Bow” är hans senaste verk och Ki-duk lyckas återigen med att trollbinda publiken.
“The Bow” kretsar kring en äldre man och en sextonårig flicka. De har levt isolerade från mark i tio år på deras båt, och de försörjer sig på att låta fiskare få fiska i lugn och ro på båten. Varje gång någon fiskare försöker att röra vid flickan kommer den gamle mannen till räddning genom att skjuta varningspilar med sin pilbåge. Han har även satt upp ett mål att gifta sig när flickan fyller 17. Men vad händer när flickan blir kär i en ung fiskare?

Vi såg det i “Järn 3:an” och vi ser det igen. Kim Ki-duk använder sig av sin mycket säregna stil även i hans nyaste film. Den speciella relationen mellan två huvudkaraktär finns där som vanligt. Dessa två säger inte ett ord till varandra under filmen och det som är så bra med denna teknik är att regissören får kemin mellan personerna att fungera så bra och meningsfullt trots saknaden av det muntliga. För att fylla dessa tysta scener med en känslosam stämning använder man sig mycket av musiken. Vi hör sorgliga gitarrslingor ackompanjerade av violinens ledsamma gnissel. Musiken talar ett språk för sig i filmen, och kompletterar karaktärernas gester samt ansiktsspel.

Svartsjuka, egoism och girighet fyller Kim Ki-duks nya film. En känsla av användning av drömmar för att överleva dagen märks tydligt. Ett metaforiskt exempel är när flickan ser ut att njuta av musiken musik i hörlurarna, men sedan får vi se att de inte är kopplade till något. Just symbolism och metaforer är det som gör filmen så bra. Handlingen i “The Bow” förefaller varken invecklad eller djupsinnig från början. Däremot förvandlar regissören denna simpla historia till något helt annat när han fyller den med symboliska scener och starka budskap. Han får tittarens hjärna att arbeta i nya banor och väcker något starkt inom oss med sina filmer.

Jag tycker att det enkla livet i filmen är mycket intressant. Man blir insatt i karaktärernas dagliga rutiner, och när Ki-duk väljer att bryta dem på olika sätt, känns det som om filmen får en hel ny mening. Varje gång detta händer fylls man av en känsla av förståelse och djupsinnighet. Man blir helt enkelt filosofisk av att titta på “The Bow”. Det är när Ki-duk går in på djupet av sin berättelse som filmen växer från ett simpelt frö till en vacker blomma. En blomma där varje blad står för något viktigt och lärorikt.

The Bow

Kim Ki-duk

Gook-hwan Jeon,