Publicerad kl 17:18 den 12 Oct 2013

“The Butler” är full av budskap värda att ta till sig, skådespelarinsatser som kan definiera karriärer och ögonblick konstruerade för att slita i hjärtsträngar. Ofta rör scenerna upp en rad olika känslor som gör att en fäller tårar, blir ilsken och skrattar. På pappret låter det perfekt, ibland känns filmen också så medan man tittar på den men efteråt, när man funderar på vad man sett, så infinner sig en bitter eftersmak av manipulation och överdriven Hollywoodiansk sentimentalitet.

Filmen berättar den löst verklighetsbaserade historien om en svart butler som får jobb i Vita huset. Genom honom och hans familj får vi följa hur det är att vara svart i USA, från slaveriet till Obamas presidentskap. På vägen avhandlas en rad ämnen som är viktiga för medborgarrättsrörelsen och, i förlängningen, landet och världen. De som inte upprörs av filmens uppvisande av orättvisor och vedervärdiga sätt som vita behandlar svarta på är antingen hjärtlösa, lobotomerade eller Sverigedemokrater.

“The Butler” tar sig dock an för mycket, filmens snabbspolning av en stor portion av den amerikanska historien, med många monumentalt viktiga händelser, misslyckas att gå på djupet med problematiken. Filmen skrapar på ytan utan att analysera på beständiga vis och väljer alltid blödighet, med revisionistiska tendenser, istället för att verkligen kritisera landet och idén USA. För en film som behandlar några av landets mörkaste kapitel så är den ofta irriterande patriotisk. Rollfigurerna förblir i de flesta fall, trots fenomenalt skådespeleri (Forest Whitaker Oscarsnominering är så gott som garanterad), endimensionella och slarvigt tecknade.

“The Butler” kanske egentligen förtjänar ett lägre betyg men det går inte att bortse från vikten av att berätta sådana här historier på film. Med tanke på att den korta historien för filmmediet har dominerats av den manliga vita blicken och filmer om dennes upplevelser av, och tankar kring, världen, samhället och människan så behövs sådana här perspektiv alltid, oavsett hur medioker filmen som för fram dem är.

The Butler

Lee Daniels

David Banner,