Publicerad kl 00:00 den 8 May 2008

I den takt som Hollywood gör om asiatiska rysare till sina egna västerländska tappningar börjar man undra om det är fullständigt slut på idéer i drömfabriken. Bröderna Pangs rysare från 2002 var inte särskild solid från början och därför känns denna remake extra tunn och avskalad.
Jessica Alba spelar Sydney Wells som är blind. Hon genomgår en ögontransplantation och får tillbaka seendet sakta men säkert. Men med tiden börjar hon se mystiska saker som inte tillhör verkligheten.

För att effektivt ta del av Sydneys visioner är det mesta filmat ur hennes synvinkel och i början funkar det väl. Vålnader springer omkring och väser och hon börjar se läskiga scenarion titt som tätt. Felet är att det blir snabbt tröttsamt och för att vara en rysare är den fruktansvärt blek. Moment upprepas och Alba ser mest tom ut i blicken frånsett när hon skriker till en gång i kvarten. Filmen förlitar sig på billiga effekter för att få fram vår rädsla men det misslyckas rejält. Jag gillar storyn, den har en bra potential i skräcksammanhang men det mynnar ut i en alldeles för barnvänlig ton och det där riktigt suggestiva som jag efterlyser nu för tiden letar sig aldrig fram.

Det är också där felet ligger i med att försöka tilltala en så bred målgrupp som möjligt. Den här formulan, med ett polerat yttre och snygga huvudrollsinnehavare har vi sett för många gånger nu och det är ett för uppenbart försök att håva in folks surt förvärvade pengar. Blir det inte bättre än så här finns det ingen poäng med att göra om asiatiska rysare. Det räcker med att se originalet.

The Eye

David Moreau, Xavier Palud

Alessandro Nivola,