Publicerad kl 00:00 den 6 Dec 2010

“The Good Heart” förtäljer historien om den vresige barägaren Jaques som under en sjukhusvistelse för sitt dåliga hjärta träffar på hemlöse Lucas. Jaques fattar tycke för ynglingen och tar honom under sina vingar i ett försök att få Lucas att en dag ta över baren, innan han själv kastar in handduken för gott.
Jaques spelas av Brian Cox och Lucas spelas av Paul Dano. Båda är starka kontraster till varandra, där Cox oftast skriker högst och tar mest plats medan Dano är mer tystlåten och förbisedd. Cox levererar ett ambivalent porträtt, där han ena stunden är rå och underhållande för att i andra tappa luften och spela över. Dano gör ett mycket mer rättvist resultat av sin karaktär, en självmordsbenägen hemlös man som återfår sitt självförtroende genom sin arga mentor.

“The Good Heart” är skriven och regisserad av isländske Dagur Kári. Trots att han skildrar historien med en strikt återhållsamhet seglar filmen ofta iväg utan något egentligt mål. Flera scener involverar barhäng, där Jaques och Lucas frotterar sig med allehanda skummisar, men Kári lyckas inte leverera någon träffsäker dialog kring dessa sekvenser och då blir intresset därefter. Relationen mellan Jaques och Lucas tar aldrig riktigt fart, även om det blir ganska underhållande när en kvinna dyker in i Lucas liv och vänder upp och ner på tillvaron. Kári tar även väldigt lång tid på sig innan han går framåt med sin historia och när slutet väl stundar så känns det framtvingat och högst osannolikt.

“The Good Heart” har ett gott hjärta men det pulserar tyvärr inte tillräckligt starkt. Precis när man känner att filmen håller på att sluta ticka chockstartar Kári liv i sin berättelse. Tyvärr gör han det för sällan och för sent, och innehållsmässigt är det alldeles för tunt för att lyckas upprätthålla intresset som snabbt dalar efter mittenpartiet.

The Good Heart

Dagur Kári

Bill Buell,