Publicerad kl 00:00 den 11 Oct 2006

Det välkända Hollywoodreceptet då den hårde, men rättvise, militärinstruktören får att göra med den unge, men rebelliske, rekryten får sig en ny omgång hos Disney. Intentionerna är goda – men resultatet påfallande dåligt.
Den här gången är det sjöräddningen i fokus, räddarna i nöden både vid stora och små katastrofer relaterade till vatten – från orkanen Katrina till kajakpaddlande turister. Vi kastar direkt in i historien då den erfarne sjöräddaren Ben Randall (Kevin Costner) och hans team befinner sig i Alaska. Lika självklart som den första scenen var för att statuera att Costner är hjälten är det att hjältens fru dumpar honom. Hjälten utvecklar också traumatiska stressupplevelser som påföljd från den första scenen då han blir den ende sjöräddaren som överlever. Och det är inte hjälten som gör “The Guardian” dålig. Tvärtom. Costner har den trötta rösten och de lätt stängda ögonen. Men manuset ger inte Costner någonting tillbaka och inga möjligheter att utveckla sin karaktär till någonting intressant.

Efter förlusten av sitt arbetslag tvingas hjälten till den berömda och mycket hårda sjöräddningsskolan i Los Angeles för att ta sig an en grupp tuffa rekryter. Hjälten träffar sin dubbelgångare i form av Jake Fischer, och historien kan kasta loss. Mycket mer komplext än så blir det inte. Och det är regissören Andrew Davis fel. Davis bryr sig mer om påkostade räddningsscener (vilka visserligen är välgjorda) och träningslägrets regimsystem (fullständigt ointressant) – än att utveckla och fördjupa publiken i karaktärerna.

Det är tydligt redan från början. Aston Kutchers karaktär döljer något. Men återigen är det ett svagt manus som bjuder in oss till att veta alldeles för mycket för att det på allvar ska bli spännande och intressant.

Men det tyngsta problemet ligger inte där. “The Guardian” är alldeles för lång. En och en halv timme in i filmen började jag fundera på hur filmen skulle sluta. En halvtimme senare funderade jag istället på när den skulle sluta. 136 minuter är ungefär 45 minuter för mycket, som trots allt påslag inte utnyttjas till rätt saker. Använd saxen.

The Guardian

Andrew Davis

Alex Daniels,