Publicerad kl 00:00 den 5 Jun 2007

“The Hitcher” är en remake på den gamla 80-talsthrillern “Liftaren” med Rutger Hauer i huvudrollen som psykopatisk liftare. Så här i efterhand så känns det som att en remake på en ganska medioker film från början inte kanske var den smartaste idén eftersom remakes sällan brukar överträffa originalet. Men att det skulle bli så här dåligt trodde jag aldrig.
Sean Bean har ersatt Hauer den här gången, men premissen är densamma. Två ungdomar, en kille och hans flickvän ger sig ut på vägarna för att åka till en stor fest. På vägen dit håller de på att köra på en man som har fått problem med sin bil. Istället för att plocka upp den hjälplöse mannen väljer de att köra ifrån honom och lämna honom åt sitt öde i regnet. Detta blir upptakten till en katt och råtta lek – som är ett sömnpiller filmen igenom.

Utan någon vettig förklaring börjar Sean Bean att förfölja och terrorisera de två stackars ungdomarna. Logiken i filmen är som bortblåst och spänningen infinner sig aldrig, vilket mest beror på de tama skådespelarinsatserna, som inte övertygar någonstans. Sean Bean får aldrig till det där riktigt onda i blicken och han ser mest snäll och ödmjuk ut. Hur mycket han än försöker att vara elak och hänsynslös så misslyckas han bara. Han är helt fel för rollen och det gör att det skär sig direkt i scenerna han är med i där meningen är att det ska vara spännande och rysligt. Ungdomarna, som spelas av Sophia Bush och Zachary Knighton gör inga minnesvärda prestationer de heller. Särskilt Zachary Knighton är usel rakt igenom. Mitt ibland allt detta är billiga chockeffekter inslängda lite titt som tätt för att väga upp det lövtunna manuset, men det hjälper föga när historien är så simpel och oengagerande.

Det märks väldigt tydligt att “The Hitcher” är ett billigt försök att tjäna in snabba pengar genom att damma av en klassiker. Regissören Dave Meyers anstränger sig för att tilltala dagens MTV-generation med snygga huvudrollsinnehavare, snabba klipp och tomt våld. Han skjuter dock snett och det finns inte mycket i filmen som är av någon kvalité och slutresultatet är en blek kopia av originalet där stela skådespelarinsatser, tråkiga actionsekvenser och en tunn intrig är huvudingredienserna.

The Hitcher

Dave Meyers

Kyle Davis,