Publicerad kl 00:00 den 12 Sep 2007

Adam Lithner

alithner@cine.se

Splittrad och utlämnad efter en fruktansvärd bilolycka försöker Chris Pratt (Joseph Gordon-Levitt) klara av vardagen. Hans lovande framtid har blixtsnabbt utväxlats mot en tillvaro med psykiska besvär och bristande närminne. För att fungera socialt behöver Chris medicinering, psykisk terapi samt ständiga minnesanteckningar. Men ingenting kan ge honom sitt gamla liv tillbaka. Som nyanställd nattlig städare på en bank i sömnig småstad, är han lyckligt ovetande om att han kommer få en betydande roll i ännu en olycksdrabbad historia.
“The Lookout” är en karaktärsstudie av en förvirrad ung man, snarare än typisk film i samma genre. Jag får känslan av att detta kunde ha hänt vem som helst, och det är intressant att se vad som ska hända härnäst. Ibland blir det dock aningen förutsägbart, men det finns alltid en förnimmelse av ovisshet. Tyvärr tar det långt tid innan den riktiga thrillerkänslan infinner sig, men “The Lookout” har definitivt sina stunder. Smarta dialoger hjälper även till att göra de i övrigt stereotypiska karaktärerna trovärdigare. Samtidigt som Gordon-Levitt är övertygande i huvudrollen möter vi andra fallenheter. Särskilt skicklig är Matthew Goode, som i klär sig rollen som karismatisk rebell. Jeff Daniels gör också ett gediget porträtt av Chris nedlåtande blinde rumskamrat som lyckas vara oväntat fyndig.

Ibland får jag känslan av att ha sett en bra film utan att direkt veta varför. “The Lookout” är precis en sådan film, och med lite mer finess hade den varit en given favorit. Debutregissören Scott Frank lyckas allt som oftast skapa en tät och stämningsfull atmosfär, vilket är synnerligen positivt då detta är en relativt smal produktion med en obemärkt premiär. Tråkigt nog är vissa moment fantasilösa, och vissa delar känns underliga och omotiverade. Därtill vore det intressant med fler nyskapande idéer som driver själva handlingen, då den till stor del anspelar på den i “Memento” och en handfull andra titlar. Men överlag lämnar “The Lookout” ett starkt och spännande intryck på ett annars urvattnat tema. Förhoppningsvis kommer vi att få se mer av Scott Frank nu när han visat vad han går för!

The Lookout

Scott Frank

Carla Gugino,