Publicerad kl 12:33 den 14 Nov 2015

Mort driver en serietidningsbutik, som i princip är det enda han har i livet. På kvällarna lyssnar han på självhjälpskasetter och fördriver tiden så gott han kan. Hans enda anställda, Ellen, är en ung aspirerande serietecknare som vid sidan av seriebutiken jobbar extra som dansös på en strippklubb. En dag när de samåker till jobbet visar Mort platsen där man under hans gymnasietid hittade kläderna från en jämnårig tjej som försvunnit, det har etsat sig fast i hans minne för att hans far ledde polisutredningen. Plötsligt dyker Ellen inte längre upp på jobbet, och Mort inser att hon också är försvunnen, och kliver i sin fars skor för att klura ut vad det är som har hänt.

Filmen är indelad i kapitel, som presenteras i samma stil som serierna Ellen tecknar och skriver. Det är tydligt att varje omslagsbild handlar om henne och vad som i följande händelser avslöjas om hennes liv. Inledande ”The Dead Girl” presenterar henne som instängd och introvert, med dolda känslor och relativt avskärmad från omvärlden. Den senare rubriken ”The Naked Girl” refererar till hennes kvällsjobb. Dessa undertitlar kan även läsas som rubriker till Mort, som har ett lika dött känsloliv som Ellen inledningsvis, ett känsloliv som i det nakna kapitlet kläs av, och visar sig långt mer skört och sårbart än tidigare. Det är väldigt elegant skrivet och berättat av argentinskamerikanske regissören A.D. Calvo.

För att förstärka seriekänslan använder Calvo sig stundtals av en uppdelning av bilden. Det kan vara för att visa två perspektiv på samma skeende, två olika simultana skeenden, eller vid vissa tillfällen två olika färgsättningar på samma skeende. Jag finner ingen riktig konsekvens i hans användande av detta stilgrepp, och förstår inte riktigt ändamålet. Om ändamålet inte är något annat än som ovan nämnt – att förstärka seriekänslan – så lyckas det bra i just de scener där det används, men har inget vidare mervärde utöver det.

”The Missing Girl” är i slutändan en finstämd och hoppfull bagatell, den förmedlar något slags insikt i att det aldrig är för sent för att få livet dit man vill, aldrig för långt in på våren för blomman att slå ut.

The Missing Girl

A.D. Calvo

Alexia Rasmussen,