Publicerad kl 00:00 den 31 Aug 2006

Mattias Petersson

mpetersson@cine.se

Knappa 30 miljoner kronor kostade “The Planet” att spela in vilket gör den till det största dokumentärfilmsprojektet i sveriges historia. Det är en samproduktion mellan Sveriges television och ett norskt bolag och så småningom kommer också “The Planet” att visas som fyradelars miniserie på just SVT.
“The Planet” behandlar klimatfrågan och människans inverkan på miljön. Det som filmen ser som den stora skillnaden mellan denna och andra dokumentärer är synen på Jorden som en helhet, ett system. Här diskuteras inte miljöproblemen som isolerade företeelser utan ett helhetsperspektiv används för att se vilka effekter miljöförstöring i en världsdel kan ha på övriga världen. Klimatfrågan känns just nu som ett ganska hett ämne, särskilt i och med dokumentären “En obekväm sanning” om Al Gores kampanj för ökad medvetenhet om klimatfrågan. En film som blivit mycket omtalad i USA och snart också kommer nå svenska biografer.

“The Planet” är regisserad av en svensk regissörstrojka; Michael Stenberg, Johan Söderberg och Linus Torell. Materialet som används är främst intervjuer med kända och respekterade klimatforskare. Filmen i sig är en blandning mellan foto från världens alla hörn, intervjuer och skyltar med snabbfakta. Filmen känns i sig ganska udda i stilen och det känns som att en del ansträngning har gjorts för att undvika gäspningar från publiken. Dånande musik (ibland påträngande högljudd) blandas med en visuell stil som stundtals känns som en pastisch på svenska skolans utbildningsfilmer från 1970-talet och stundtals känns närmast som videkonst. Konstintrycket förstärks av att det ofta finns en speciell och fyndig symmetri mellan ljud och bild. “The Planet” är fotad av den prisbelönte Jan Röed och fotot är mycket bra. Starka och vackra bilder från hela världen understryker de fakta och intervjuer som presenteras.

“The Planet” känns som en välgjord och polerad dokumentär. Min främsta invändning är att långfilmsformatet kanske inte känns som ett optimalt sätt att presentera materialet. Förmodligen kommer det mer till sin rätt i TV-serieformatet där intervjuerna kan ges mer utrymme och tempot skruvas ner något. Jag saknade också stundtals förklaring av vad många bilder föreställde, där kanske en berättarröst kunde ha hjälpt? I slutändan är “The Planet” ändå klart sevärd, gör sig bra på bioduken och känns dessutom angelägen.

The Planet

Linus Torell, Michael Stenberg och Johan Söderberg

Helmut Kohl,