Publicerad kl 00:00 den 19 Oct 2010

Sebastian Lindvall

slindvall@cine.se

Filmen om Facebook är resultatet av två giganters sammanslagning, den emellan mästercineasten David Fincher och tevegeniet Aaron Sorkin. När projektet först annonserades lät det som ett aprilskämt, men för varje notis och trailer har “The Social Network” gått från smått lovande till att bli en av årets mest efterlängtade filmer. Men hur kul är det egentligen att höra historien bakom den nätbaserade folksjukdomen? Känns det inte lite som att bli “poked” av ett halvtrist reportage?
Efter en rejält tragikomisk över-en-öl-break-up på en Harvardpub är Mark Zuckerberg tillgänglig som en öppen bok. Det sociala nätverkets upphovsman är inget mysterium och “The Social Network” är ingen film som försöker undanröja konspirationsteorier. Här är helt enkelt sagan om studentrumsexperimentet som blev en miljardaffär, men framförallt ett försök till att redogöra för hur en massa människor blev snuvade på konfekten av ett och samma as.

Studentspex blir ofta lika vidrigt på film som i verkligheten. Jag blir lite överraskad när en så talangfull regissör som Fincher väljer att etablera föreningsfest med åmande slow motion-tagningar på strippande tjejer och bodyshots. Man väntar på att Vincent Chase ska svänga förbi med sitt entourage, eller åtminstone Justin TImberlake – men han dyker inte upp förrän en timme senare. Hela upphovsrättsdramat kring Facebook är en kamp mellan diverse pojkklubbar, varför det inte är någon större överraskning att filmen är så grabbig. Men pojkflåset hörs alltså även bakom kameran.

Likt advokatjargong känns rättsförhören som en ren formalitet – en stelbent dramaturgisk kärna för att kringgå den typiska rise & fall-strukturen. Förvisso uppskattar jag att Sorkin/Fincher har undvikit episka berättarröster och montage, men tyvärr bär det emot så fort man färdas från spänningens hetta till kala, sterila kontorsmiljöer där huvudpersonerna presenterar sina sidor av storyn. Det är överhuvudtaget en pratig film som dras med återberättandets börda: vi ville göra så men gjorde så, han sa det och vi sa något annat. “Vita Huset”-Sorkin vet dock hur dialogstenen ska slipas och det är underhållning av högsta kvalitet, men är inte dagens biobiljettpris lite väl högt för ens dagliga HBO-fix?

Få av sidans grundare fick skratta hela vägen till banken men som åskådare är det enkelt att fnissa sig genom backstabbing à la den digitala tidsåldern. “The Social Network” bearbetar inte komplexiteten eller de moraliska dilemman som omger Facebook, tvärtom är det en förvånansvärt rak historia – småsensationell underhållningspiece som känns igen från diverse toalettlektyr. Inte så mycket mer än så trots den enorma talang som ligger bakom. Se, glöm bort och logga in på Facebook igen.

The Social Network

David Fincher

Andrew Garfield,