Publicerad kl 00:00 den 29 Jan 2008

Peter Steen

psteen@cine.se

Ett gift par, Mladen och Marija, lever ett vanligt medelklassliv i Belgrad med sin son Nemanja. En dag blir barnet sjukt och det enda som kan rädda hans liv är en dyr operation som endast kan genomföras i väst – för 26,000 euros. Familjens liv slås sakta men säkert i spillror. Desperation tvingar dem att sätta in en “tiggar-annons” i dagstidningen och hoppas på ett bidrag. När en man svarar – och erbjuder Mladen pengarna, men inte helt utan hake – blir Srdjan Golubovics moraliska aspekter helt synliga. Mannen erbjuder pengarna i utbyte mot ett mord; ett liv för ett liv.
Filmen utvecklas till ett djupgående psykologiskt men också socialt drama som i slutändan bidrar till intressanta frågeställningar som ofta undviks i Hollywoodprototypens thrillergenre. Vad hade man själv gjort? Huvudkonflikten kretsar kring de åtgärder familjen måste ta för att rädda sonens liv och det bidrar till både en thrillerliknande och psykologisk stämning när familjen inte lyckas få ihop pengar till den nödvändiga operationen. Men Golubovic spär på atmosfären ytterligare med bilder av ett kontrastfullt Belgrad där hemlösa tiggarbarn år 2007 väntar i gatukorsningar för att snabbt tvätta av bilar för en billig penning. Förbi passerar en rik korrumperad elit utan samvete i stadsjeepar. De moraliska aspekterna kommer återigen till ytan när denna typ av människor indirekt utmanar Mladens samvete.

“The Trap” är en förvånansvärt bra film från Serbien som på senaste år nästan enbart ägnat sig åt inhemska produktioner sen den internationellt omfamnade “Underground” av Emir Kusturica. Trots vissa tvivelaktiga scener och repliker är manuset djupsinnigt, spännande och intressant. Den stora majoriteten av rollistan levererar ett högklassigt skådespel, i synnerhet Natasa Ninkovic i rollen som modern Marija. Det är svårt att inte se vissa likheter med den Israeliska aktrisen Ronit Elkabetz.

The Trap

Srdjan Golubovic

Anica Dobra,