Publicerad kl 00:00 den 6 Jan 2005

M. Night Shyamalan slog igenom stort 1999 med sin kritikerrosade film “Sjätte sinnet”. Den beskrevs som innovativ och gastkramande. Själv förstod jag inte hyllningarna, som kom från höger och vänster eftersom jag tyckte det var en tråkig film med ett överraskande slut. Han ångade sedan på med “Unbreakable” och “Signs” där han heller inte lyckades övertyga mig eller någon annan heller om att han är en regissör av rang. Nu är han på tapeten igen med “The Village” och frågan är om han övertygar den här gången.

“The Village” handlar om en by som ligger i någon slags 1800-tals miljö. I denna by så bor det folk som är vettskrämda för varelserna som lever i den närliggande skogen. Invånarna får inte prata om dessa. Och eftersom  ingen vågar gå ut i skogen så vet ingen någonting om världen utanför byn. En dag så skadas en av byns invånare och då måste en av dom gå och hämta medicin. Vågar dom?

Jag hade höga förväntingar på den här filmen. Jag vet inte varför för jag har inte gillat Shyamalans filmer innan. Men den verkade lovande på trailern och jag trodde det var en skräckfilm. Det var det inte!

“The Village” är riktigt tråkig och merparten av filmen är bara prat, prat, prat. Shyamalan vill så gärna bygga upp stämning runtomkring och dom få gångerna han lyckas förstör han bara genom att återgå till ännu en dödslång dialog. Han har samlat ihop en imponerande ensemble till filmen också. Joaquin Phoenix, Adrien Brody, William Hurt och Sigourney Weaver för att nämna några. Dock är deras tid framför kameran alldeles för kort och man undrar om det bara var små biroller dom hade.

Filmen har givetvis en överraskande slutkläm och det vilar ett undermedvetet budskap om vårt samhälle idag och det märks att Shyamalan vill säga något med det här. Men det känns inte relevant för filmen är alldeles för seg och dryg och det är brist på logik rakt igenom och tillslut vill man bara stänga av skiten. Och därmed går det upp för mig att Shyamalan troligtvis aldrig kommer göra en bra film.

The Village

M. Night Shyamalan

Adrien Brody,