Publicerad kl 00:00 den 14 Sep 2005

Nikolai Schnackenburg

nschnackenburg@cine.se

Dagen var här, pressvisningen för Ulf Malmros (“Smala Sussie”) nya alster “Tjenare Kungen!”. En klart intressant film som på förhand har beskrivits som en kärleksförklaring till 80-talet. Abra (Josefin Neldén) är en punkartjej från en småstad i Sverige. Hennes främsta intresse är musik. I staden där hon bor känner hon sig mest utanför och vill helst av allt komma därifrån.
Ett tillfälle ges och det är allt som behövs för en ungdom som vill fly. Hon liftar med Millan (Cecilia Wallin) till Göteborg och genom ett nät av mer eller mindre vita lögner stannar hon i staden. Väl där gör Millan och Abra vad alla musikaspirerande ungdomar gör – startar ett band.

Filmteamet har jobbat hårt för att återskapa 80-talet, en obligatorisk tittning på filmen “G” ingick i förberedelserna. Movieboxar, punkarkläder, raggare, poppare, synthare och alla företeelser som förekom då utlovas i mängder. Rent designmässigt är utstyrseln toppen men allt som folk har på sig ser nytt ut vilket ger ett fejkat intryck. Något som inte känns fejk däremot är musiken. Man har köpt rättigheterna för en lång rad av 80-tals hits. En modig och naturlig satsning för filmens autencitet. Stor tumme upp!

Karaktärsutvecklingen är helt okej, tvära kast och konstiga hopp i historien förvirrar och det är stundtals väldigt rörigt. Båda huvudaktriserna gör absolut godkända rolltolkningar men inget extraordinärt. Igenkänningskomiken är filmens nerv och kommer riva ner en hel del skratt när filmen går upp på salongerna. Den största behållningen får folk som har upplevt och varit en del av kulturen men alla kan nog känna igen sig.

Över det stora hela är det en godkänd film – inget mästerverk men ingen kalkon heller. Lite besviken efter mina höga förväntningar går jag därifrån och funderar på fenomenet svensk filmcensur. En 7-årsgräns fick filmen, vilket innebär barntillåten med en vuxen. Jag avråder från att ta med barn överhuvudtaget om du inte är sugen på att förklara “blommor och bin”.

Tjenare kungen

Ulf Malmros

Cecilia Wallin,