Publicerad kl 00:00 den 23 Nov 2006

Taggar:

Efter succén med “Goldeneye” var det två år senare återigen dags för Pierce Brosnan att kliva i smokingen och iklä sig rollen som James Bond.
I “Tomorrow Never Dies” måste Bond förhindra ett tredje världskrig mellan Storbritannien och Kina. De två länderna blir utspelade mot varandra av en excentrisk mediemogul som genom att sänka ett brittiskt krigsskepp i kinesiska viken provocerar fram en konflikt. När en koppling mellan sänkningen och Elliot Carver, ledaren för det världsomspännande medianätverket Carver Media Group, upptäcks skickas Bond till Hong Kong för att undersöka situationen. Där möter han sin kinesiska motsvarighet, den kvinnliga agenten Wai Lin, och tillsammans ger de sig ut på jakt efter Carver för att stoppa honom.

Bond har alltid förundrat biopubliken med sina högteknologiska hjälpmedel, och på den punkten är “Tomorrow Never Dies” inget undantag. Den här gången är vår favoritspion bland annat utrustad med världens häftigaste BWM 750 (femton stycken förstördes under inspelningen) som kan styras via mobiltelefonen, skjuta missiler och ge elchocker via dörrhandtagen. Frågan är bara hur mycket BMW fick betala för att deras bil skulle användas. Samtalen mellan Bond och MI6:s prylexpert Q är naturligtvis lika underhållande som alltid. För oss Bond-nördar kan det också vara kul att veta att i “Tomorrow Never Dies” har Agent 007 bytt pistol, från sin traditionella Walter PPK till den mer moderna Walter P99, vilket gjorde att försäljningen av den sistnämnda ökade enormt i samband med att filmen släpptes.

“Tomorrow Never Dies” inleds med en scen där Bond har infiltrerat en terroristmarknad och tvingas rädda en kärnvapenrobot från en inkommande kryssningsmissil. Avslutningen är minst lika explosiv och räknar man till de övriga actionsekvenserna under filmens gång kan man uppskatta att minst en tredjedel av filmen består av renodlad action. Det är onekligen underhållande, men bristen på riktigt bra dialoger stör till viss del. Utöver det finns det ytterligare ett par minustecken som drar ner helhetsintrycket. Bondfilmerna är visserligen synonyma med stereotyper, men i “Tomorrow Never Dies” används de ett par gånger för mycket, bland annat när en lejd lönnmördare/tortyrexpert heter Dr. Kaufman och bryter på tyska.

Filmens antagonist, spelad av Jonathan Pryce (kanske mest känd som Guvernör Swann från “Pirates of the Caribbean” och dess hysteriska uppföljare), är övertygande excentrisk och fungerar lika utmärkt som Pierce Brosnan i rollen som Bond. Brosnan presterar även denna gång starkt och är utan tvekan filmens största tillgång.

“Tomorrow Never Dies” är inte lika bra som “Goldeneye” och vore det inte för Brosnan och Pryce skulle den säkert vara mycket sämre. Bond räddar sitt anseende även i denna film men man anar en kommande nergång i både kvalitet och kreativitet.

Tomorrow Never Dies

Roger Spottiswoode

Götz Otto,