Publicerad kl 00:00 den 2 May 2009

“Transporter”-serien tågar vidare utan något större engagemang. Jason Statham spelar återigen exakt samma karaktär som han gör i större delen av hans filmer. Senast jag såg honom diversifiera sitt skådespel var i “London” från 2005 och det var nog enda gången. Föregående regissör för serien, Louis Leterrier, har hoppat av det här sjunkande skeppet och fler borde göra detsamma eftersom tredje delen är den sämsta hittills.
Olivier Megaton är det som denna gång levt ut sin vision som actionregissör med ett osammanhängande och slätstruket resultat som följd. Huvudpersonen Frank Martin får i uppdrag att leverera en rysk kvinna vid namn Valentina till hennes hemstad Odessa. Tjuvar är ute efter henne och försöker ställa till problem för Frank, något han har i överflöd av denna gång.

Ibland är det knivigt att hänga med i historien. Inte för att den är särskilt tankeväckande, smart eller fyndig, utan för att den är så rörig och jobbigt sammansatt. Strukturen är labil och då och det sticks det in i omotiverade actionscener, lika jobbigt filmade som historien. Megaton hoppar på bandvagnen när det gäller hypersnabba klipp i actionsekvenserna vilket skapar frustration och en mindre form av migrän. Statham sparkar ner varenda kriminell kreti och pleti han hittar på vägen, helst i bar överkropp så han kan flexa musklerna framför den suktande kvinnan. Det mest irriterande momentet i filmen är dock den ryska kvinnan Valentina, överspelad av debuterande Natalya Rudikova. Hon är så fruktansvärt dålig att hon drar ner en väsentlig del av filmen och det märks att hon har mycket kvar att lära sig. Statham bara mumlar och väser med whiskyröst, kör bil och sparkar ner folk. Han känns som en actionhjälte på dekis.

Trilogier blir sällan bra och man anade att detta inte skulle hålla i längden då “Transporter” knappt hade material för att leverera en tvåa. Här är det så tomt att det ekar med slentrianaction som följd till detta. Det är dags att låta “Transporter”-serien vila i frid och starta en ny franchise.

Transporter 3

Olivier Megaton

David Atrakchi,