Publicerad kl 00:00 den 15 Sep 2008

När Ben Stiller debuterade som regissör med “Reality Bites” för snart 15 år sedan var det med sig själv i en av de större rollerna. Detsamma valde han att göra både då han regisserade “The Cable Guy” och “Zoolander” också; ett recept som inte lyckades skapa några större mästerverk. Trots detta väljer herr Stiller åter igen att sätta sig själv i huvudrollen när han nu är tillbaka i regissörstolen. Och faktum är att “Tropic Thunder” hade kunnat bli betydligt bättre om dennes roll hade tilldelats någon annan.
Ett filmteam har samlats tillsammans i den asiatiska djungeln för att spela in en film. Då filmens regissör inte lyckas få något pli på sina skådespelare beslutar han att placera ut dessa i skogen och sätta upp ett stort antal gömda kameror bland träden. Han placerar också ut fällor och sprängämnen av olika slag för att det ska kännas för skådespelarna som att det är på riktigt. Oförväntat dyker dock en terroristgrupp upp i djungeln, och det som bara skulle kännas äkta är plötsligt äkta.

“Tropic Thunder” är en film som förlitar sig relativt mycket på sina karaktärer. Alla har tilldelats olika säregenheter som man bygger stora delar av de humoristiska inslagen på. För somliga, med Robert Downey Jr. i spetsen lyckas detta riktigt bra. Anledningen är främst att han tar sin karaktär på allvar och inte förlöjligar honom mer än nödvändigt. Detsamma kan man inte säga om Ben Stiller som i grund och botten har en bra karaktär att jobba med, men drar denna för långt och gör mer dumhumor av det hela än vad som är nödvändigt. Det känns som att skådespelaren Ben Stiller underskattar sin publik medan regissören Ben Stiller har lagt sig på en helt annan nivå.

Filmen går ut hårt med tre fejkade trailers för att presentera de tre skådespelarna i huvudrollerna. Sedan når filmen endast upp till samma humoristiska nivå vid ett par enstaka tillfällen, men förblir i övrigt ofta ganska platt. Det blir mycket kiss- och bajshumor istället för att använda sig mer av den grundstomme av humor man har i sina karaktärer och i hela den satir som “Tropic Thunder” är av filmindustrin.

I grund och botten gillar jag hela tanken bakom “Tropic Thunder”, tyvärr lyckas filmen aldrig nå upp till sin fulla potential. Stundtals är det roligt, men alla karaktärer håller inte lika hög klass och man kan inte låta bli att fråga sig – vad hade hänt om Ben Stiller hade överlåtit sin roll till någon annan?

Tropic Thunder

Ben Stiller

Andrea De Oliveira,