Publicerad kl 00:00 den 4 Nov 2009

Vid en första anblick ser “Trubbel i paradiset” ut som en film med mycket erfarenhet hos de inblandade. Vince Vaughn, Malin Åkerman, Jean Reno, Jon Favreau och Kristen Bell har alla centrala roller i filmen. Vid sidan om skådespelarna är det dock tunnare, Vince Vaughn har tillsammans med Jon Favreau, båda med relativt lite erfarenhet på området, skrivit manuset; och Peter Bilingsley tar tillfället i akt att regissera sin första långfilm någonsin. Tyvärr blir filmen lidande av detta.
Vi introduceras i inledningsskedet av “Trubbel i paradiset” till fyra par, alla känner varann, men respektive äktenskap har sina egna säregenheter och problem. Först att inse detta och ta tag i problemen är dock Cynthia (Kristen Bell) och Jason (Jason Bateman) som genom en organiserad powerpoint-presentation förklarar för sina vänner att de funderat skilja sig, men istället bestämt sig för att bege sig på en veckas parterapi på en tropisk ö. Problemet? Att de har lyckats hitta en bra grupprabatt, och endast har råd att åka ifall samtliga par följer med.

Det hjälper föga med en namnkunnig rollbesättning när man har ett manus som är lika tunt som ett bakplåtspapper att luta sig tillbaka på. I grund och botten är det kanske inget fel på historien, men sättet det görs på lämnar mycket att önska. Filmen tar aldrig riktigt fart utan försöker vara rolig samtidigt som den ska vara allvarlig, man blandar den simplaste formens humor med försök att förmedla seriösa budskap. Resultatet blir att den hamnar någonstans mittemellan allting och istället ger upphov till ett ganska likgiltigt intryck.

Det går dock inte att komma ifrån att “Trubbel i paradiset” utspelar sig i miljöer med kristallkart vatten, gröna palmer och sammetslen sand. Man lämnar efter de knappa två timmarna biografen med ett oerhört sug att bege sig söderut, till varmare breddgrader. Men det är också det enda bestående intrycket man får av “Trubbel i paradiset”, och då kan man precis lika gärna se vilken naturfilm som helst om korallrev eller paradisöar.

Trubbel i paradiset

Peter Billingsley

Faizon Love,