Publicerad kl 00:00 den 17 Aug 2005

Pierre de Villeneuve

pdvilleneuve@cine.se

Det finns bra deckare med en välutvecklad handling, där skurken inte är uppenbar och karaktärerna genomarbetade. Det finns deckare som inte är lika genomarbetade, men som i undantagsfall accepteras en regnig söndag. Sedan finns det deckare som man undrar varför de överhuvudtaget skapades. En deckare där allt är fel, med hål i handlingen och med genomskinliga karaktärer. “Twisted” är en av dessa.
Jessica Shepard (Ashley Judd) är en nyexaminerad inspektör som får en serie brutala mord på halsen när hon börjar jobba med sin nya avdelning. Två män har hittats misshandlade till döds på två vitt skilda platser. När det blir känt att Jessica har haft en sexuell relation med båda männen tappar hennes kollegor förtroendet för henne och hon blir huvudmisstänkt.

“Twisted” är en film där det mesta har gjorts fel. Story är väl genomtänkt, men utförandet är desto sämre. Det är uppenbart att Philip Kaufman har valt fel skådespelare, främst till huvudrollen. Ashley Judd är usel i rollen som cool och självständig polis. De övriga skådespelarna har samma problem. Andy Garcia som spelar Jessicas kollega gör ett vagt intryck och Russel Wong är ännu värre. Det är lätt att tycka synd om Samuel L Jackson som å sin sida spelar sin roll utmärkt.

“Twisted” är en film som inte passar för alla. Vissa personer har lätt att störa sig på att hjältinnan ligger med allt och alla samt hennes kollegors attityd mot henne. Sedan dras filmen även med ett halvhjärtat försök till att bevisa för allmänheten hur sammansvetsade (amerikanska) poliser är i sitt jobb. Frasen “Man ljuger inte för en partner” återkommer ständigt tillsammans med Jessicas möten med sina chefer som förklarar sitt stöd för henne och inte gör henne till huvudmisstänkt.

Twisted

Philip Kaufman

Andy Garcia,