Publicerad kl 00:00 den 6 Apr 2006

Mattias Petersson

mpetersson@cine.se

Vad krävs för en säljande vampyrfilm? Massor med blod, våld och Kate Beckinsale i tajt läder? Formeln funkade i alla fall i första “Underworld” som blev en enorm kassasuccé och här kommer uppföljaren som ett brev på posten.
Kriget mellan vampyrerna och varulvarna fortsätter. Selene (Kate Beckinsale) är nu också jagad av vampyrerna efter att hon orsakade Viktors död. Hon måste tillsammans med hybriden Michael (Scott Speedman) försöka reda ut vampyrernas och varulvarnas ursprung och vilken betydelse hybriden kan få. Samtidigt vaknar vampyrernas andra ledare Marcus (Tony Curran) ur sin dvala.

Första “Underworld” innehöll förhållandevis förvånansvärt bra och underhållande vampyraction. Att säga att historien utvecklas i den andra filmen är kanske att gå lite långt. Snarare är det starkare fokus på action i uppföljaren på bekostnad av storyn vilket jag tycker fungerar bra. Vampyrer och varulvar går lös på varandra med tänder, klor, automatvapen och knivar så blodet sprutar. Effekterna är något bättre än i första filmen även om det forfarande är en bra bit kvar till första klass. Det som också dragits upp ett par snäpp är blodet, det här är en rejält våldsam och blodig film. Skådisarna i de bärande rollerna är i stort sett samma som i första filmen med några nya karaktärer som ansluter. Till största delen består ensemblen av hyfsade engelska skådisar som sköter sig bra. Sämst i mitt tycke är (precis som i första filmen) den bortkomna Scott Speedman som hela tiden verkar undra vart han egentligen befinner sig.

“Underworld: Evolution” lär tilltala de som gillade första filmen och andra som tycker om hård vampyraction, men man bör ha sett första filmen även om en liten resumé ges i form av tillbakablickar. Trots att jag oftast har ganska svårt för vampyrfilmer måste jag erkänna att “Underworld: Evolution” stundtals blir riktigt underhållande. Den är befriad från pretentioner utan kör sin grej och det fungerar bra. Det är bra drag i actionscenerna, rikligt med blod och totalt befriat från krystade komiska scener. Det är långt ifrån något mästerverk och de som inte gillade första “Underworld” lär inte bli övertygade nu heller, men jag tyckte det var kul så länge det varade.

Underworld: Evolution

Len Wiseman

Bill Nighy,