Publicerad kl 00:00 den 29 Dec 2006

Från Frankrike kommer en film av regissören, manusförfattaren och skådespelaren Xavier Beauvois där målet är att skildra den hårda vardagen för gossarna i blått som löser brutala mordfall i Paris. “Ung Snut” har visats på filmfestivalen i Venedig och huvudrollsinnehaverskan Nathalie Baye som spelat ibland annat “Catch Me If You Can” vann en César, den franska motvarigheten till en Oscar, för sin roll som kriminalpolis med alkoholproblem.
Handlingen kretsar till en början omkring den nyutexaminerade kriminalaren Antoine som flyttar till Paris där han får se den tuffa vardagen för stadens poliser. Jobbet visar sig snabbt vara långt ifrån glamoröst och Antoine får snart ta itu med sitt första stora fall där en hemlös person hittas dränkt i Seine.

När kvalitén på de svenska polisfilmer som går upp på biograferna i rasande takt stadigt har avtagit på senare tid, i och med mastodontprojekt som Wallander och van Weeteren, är det skönt att någon tar in nytt material från utlandet. “Ung Snut” är varken ett mästerverk, en katastrof eller ens i närheten så som de flesta svenska snutfilmer. Faktum är att den råa och mer realistiska skildringen av polisarbete fungerar bättre än den något mer nedtonade stilen man kan se i Wallander och Beck. Ingen svensk film har visat hur rättsläkarna sågar upp revbenen på ett mordoffer och plockar ut organen.

Tyvärr blir det sällan spännande. Många kommer säkert att tycka att det aldrig blir spännande, och det med all rätt. Det finns ingen bakgrundsmusik som skapar spänning och brottslingarna är antingen fyllon eller skumma östeuropéer som bor på härbärgen. Inga galna seriemördare eller supersmarta sadister, med andra ord. Strävan efter realism går i slutändan ut över publiken när det händer så lite. Istället blir det tonvis med utfyllnad i form av relationsproblem, missbruk och antydningar till saker som egentligen inte spelar någon roll.

“Ung Snut” är bättre än nio av tio svenska polisfilmer och kan rekommenderas till dem som inte har fått nog av snutfilmer. För de flesta kommer den ändå bara vara en i mängden.

Ung snut

Xavier Beauvois