Publicerad kl 00:00 den 3 Dec 2008

I “Utan spår” får vi följa poliserna Jennifer Marsh (Diane Lane) och Griffin Dowd (Colin Hanks) i kampen mot en sadistisk mördare som filmar sina mord och direktsänder dem via nätet på sin hemsida Kill with me. Ju fler tittare klippet har desto snabbare dör offret, oftast på ett mycket fyndigt och makabert sätt. Poliserna får det allt svårare att spåra honom och tillslut blir kampen personlig för Jennifer.
“Utan spår” har en intressant idé men desto slarvigare utförande. Den förmedlar sitt budskap men träffar tyvärr aldrig rätt tack vare den klichéfyllda handlingen. Actionbiten fungerar sällan särskilt bra och filmen fastnar i en trist standardmall för thrillers vilket bränner glödgande hål i helheten. Det är ganska förutsägbart emellanåt vilket gör att intresset klingar av och tappar sin udd. Desto intressantare är det när dem dyker ner lite i de mer morbida aspekterna av människan. Hemsidor som Rotten röner allt större framgång och efterfrågan på bisarra inslag och sjuka klipp ökar allt mer. Internet är och kommer alltid att vara en samlingsplats för ny och udda underhållning och i dagens moderna samhälle är man inte längre mer än ett klick ifrån de senaste händelserna i världen. Men vad blir det för konsekvenser när publiken kräver mer tveksamt innehåll, när vi kan se filmade självmord och avrättningar direkt från soffan?

Är det detta avtrubbade samhälle vi strävar efter? Är det okej att livnära sig på andra människors misär? Frågeställningar finns det gott om men tappas bort någonstans på vägen i hopp om att skapa en spännande och slagkraftig film. I ett försök att rida på vågen skapad av “Saw” har “Utan spår” sina egna diaboliska mordsekvenser där slumpvalda människor sitter riggade i egensinniga och intelligenta fällor. När sanningen väl uppdagas om mördaren förefaller dock dessa fällor lite väl avancerat konstruerade vilket tär lite på trovärdigheten. Ironiskt nog så faller också “Utan spår” på att grymheten inte är tillräckligt spektakulär.

“Utan spår” är en väldigt strömlinjeformad film. Den sticker inte ut, är varken bra eller dålig och det mesta har setts eller gjorts förr i liknande genrer. Det finns få höjdpunkter, en tortyrscen med Colin Hanks är en av de scener som höjer värdet ett snäpp, men annars är det glest med minnesvärda scener. I dagens stenhårda konkurrens kommer den få svårt att hävda sig men i landet lagom kommer den säkerligen att funka perfekt.

Utan spår

Gregory Hoblit

Billy Burke,