Publicerad kl 00:00 den 15 Feb 2008

“Utlämnad” känns stundtals som en sämre “Syriana”, en film som jag personligen inte såg storheten i. Båda filmerna liknar varandra i många avseenden, då terrorism, frihetsberövande, utrikespolitik och tortyr är gemensamma teman, samtidigt som George Clooney och Jake Gyllenhaal spelar liknande roller. Även sättet historien berättas på är snarlikt, men trots ett välstrukturerat upplägg ges lite utrymme för spänning i “Utlämnad”.
En amerikan med egyptiskt ursprung arresteras och deporteras för misstänkt inblandning i ett terrordåd. CIA-agenten Douglas Freeman övervakar förhören som följer, samtidigt som mannens fru i USA, ovetandes om hans öde, gör allt för att spåra upp sin make. Parallellt berättar också historien om ett antal personer som på något sätt är inblandade i terrordådet.

Trots en imponerande skådespelarensemble, bestående av Hollywood-giganter som Jake Gyllenhaal, Reese Witherspoon och Meryl Streep, blir “Utlämnad” aldrig speciellt märkvärdig. Produktionsvärdet är högt, men det saknas både ett intresseväckande djup och tillräckligt med spänning och action. Istället för att vara en spännande thriller eller ett fängslande drama blir filmen mest en ganska platt kopia av “Syriana”, samtidigt som den försöker göra ett inlägg i samma politiska debatt.

Filmen har dock sina kvalitéer, exempelvis bra skådespelarinsatser och ett fint foto, samt en välberättad historia, vilket tyvärr inte räcker för att höja hela filmen. Jake Gyllenhaal är som vanligt duktig, men spelar sin roll utan större engagemang. Detsamma kan sägas om de flesta skådespelarna, åtminstone de amerikanska, av vilka ingen, förutom möjligtvis Meryl Streep, utmärker sig.

“Utlämnad” är i slutändan ingen dålig film, men bättre alternativ finns definitivt att hitta i genren politisk thriller.

Utlämnad

Gavin Hood