Publicerad kl 00:00 den 24 Nov 2006

Taggar:

När Sovjetunionen föll trodde många att James Bond skulle falla med den. Vem skulle nu förse hemliga organisationer med kärnvapen och vilka skulle konstruera avancerad teknisk utrustning som självklart måste tillhöra Storbritannien för världsfredens bästa? Mot alla odds fortsatte Bond att regera på bioduken långt in på nittiotalet, fast nu med en annan farlig typ av motståndare i siktet: terrorister. I “The World is not Enough” ger sig filmvärldens mest älskade spion ut på jakt efter en riktigt farlig sådan, och resultatet är hyfsat underhållande men knappast revolutionerande.
När Bonds arbetsgivare M:s vän, den brittiske affärsmannen Robert King, dör i en bombattack mot MI6:s huvudkvarter skickas Bond ut för att skydda Kings dotter Electra. Terroristen Renard, som på grund av en kula i hjärnan inte kan känna smärta, misstänks ligga bakom mordet på King och en serie bombningar för att sabotera byggandet av den pipeline Electra ärvt av sin far. Renard tros även planera en kärnvapenattack mot Istanbul, en knytpunkt för oljeledningar vid Kaspiska Havet, och Bond blir beordrad att stoppa honom.

Vi går rakt in på det bästa med hela filmen. I samband med ovan nämnda bombattack mot MI6 kastar sig Bond in i en racerbåt och förföljer en av terroristerna utmed Themsen i en av Bond-filmernas mest spektakulära scener. Spänningen hålls på topp genom den femton minuter långa inledningen innan den obligatoriska vinjetten drar igång. Enbart den scenen hjälper till att lyfta “The World Is Not Enough”, men utöver båtjakten finns mycket lite i actionväg som imponerar.

I “The World Is Not Enough” gör legendariske komikern John Cleese rollen som Q:s ersättare, en roll han upprepade i nästa Bond-film efter att Desmond Llewelyn, mannen som spelat Q sedan “Goldfinger” 1964, dog strax efter premiären av Bonds nittonde äventyr, och även om Cleese bara är med i ett par minuter känns det som att han är en värdig ersättare. I övriga biroller ser vi bland annat suveräna Judi Dench som “M” och Robbie Coltrane som Valentin Zukovsky, den ryske gangstern från “Goldeneye”. Att Brosnan fortfarande övertygar som Bond behöver knappt nämnas. Tyvärr räcker inte duktiga skådespelare för att täcka filmens uppenbara brister.

“The World Is Not Enough” är en de sämre Bond-filmerna som gjorts genom åren. Den saknar spänning, nytänkande och ett fräscht upplägg men slipper delvis undan med äran i behåll tack vare en välgjord båtjakt och den ständigt lika karismatiske Pierce Brosnan. Bond-filmernas kvalitet sjunker i stadig takt och utsikterna är inte goda för nästa film i serien.

Världen räcker inte till

Michael Apted

Denise Richards,