Publicerad kl 00:00 den 30 Aug 2009

Sebastian Lindvall

slindvall@cine.se

“Videocracy” skildrar en televisuell maktstruktur förklädd i kjoltyg. En välorkestrerad stjärnhimmel som tänts och anpassats för att styra det italienska samhället. Och marionettdockornas trådar dras av ingen mindre än premiärministern Silvio Berlusconi, som med mästerlig PR-manipulation utmålar sig själv som offer och påverkar vad som syns och ses i rutan.
Korsklipp mellan parallella historier målar upp videokratin – bildernas makt över samhället. En mänsklig hybrid mellan Van Damme och Ricky Martin går på auditions, Lele Mora visar stolt swastiskaprydda fascistvideos på mobiltelefonen och Fabrizio Corona leder paparazziligan,. Dessa personer representerar alla som underkastat sig spelets regler i jakten på sina femton minuters kändisskap.

En ytterst skrämmande bild målas upp med underhållande medel. Erik Gandini vet hur man balanserar mellan fnitter och den typ av skratt som fastnar i halsen. Människorna har indoktrinerats av stjärnkulturen och kameran kristalliserar spegelmetaforen – de olika intervjusubjekten ser bekvämt in i kameran som för att någonstans finna sig själva. Offentlighetens närvaro hemsöker ett underhållningens övervakningssamhälle. Teatern är konstant och livet har klätt om för maskerad.

Gandini väljer att själv bistå med berättarrösten , splittrat mellan sakligt och personligt, men som med tiden avtar och låter bilderna ta över. Då blir det som starkast, i paradoxal approach som skildrar bildkultur med bilder. Om objektivitetsbegreppet anses passé i filmteori står i alla fall Gandini fast vid att detta är hans sanning, som gärna visar glam och komik och sensation, men sakta bryter ned bilderna till smaklösa beståndsdelar. “Videocracy” är ett levande porträtt av en värld som blivit villig att byta frihet mot en subliminal dröm i tv-rutan.

Videocracy

Erik Gandini

Silvio Berlusconi