Publicerad kl 00:00 den 1 Feb 2006

Mike Stranéus

mstraneus@cine.se

Johnny Cash var en legend, han var en av få countrystjärnor som lyckades lysa starkt utanför genrens gränser. Biografin som filmen bygger på är skriven av Cash själv och tar oss med till början av 1930-talets amerikanska söder, där lille Johnny växer upp under hårda förhållanden. En genuint elak far och en bror som avlider i en tragisk olycka sätter tonen för en barndom bland majsfält och rottingkorgar. En dröm om att ta sig från botten till toppen hägrar i fjärran. Under sin militärtjänstgöring i Tyskland skriver Johnny några låtar och får till slut chansen att spela upp dem för en studioproducent. Skivkontraktet skrivs på, och resten är, som man säger, historia.
Joaquin Phoenix gör en helt makalös prestation som Johnny Cash. Han sjunger som Cash, han går som Cash och ser faktiskt ut som Cash. Det tog sex månader för Joaquin att lära sig att spela gitarr och sjunga på samma sätt. Sex månader av välinvesterad tid när man väl får ta del av resultatet som även gett utskänkning i form av en Oscarsnominering samt vinnare på Golden Globe-galan. Reese Witherspoon som gestaltar Johnnys eviga kärlek June Carter är ofta en ojämn skådespelerska. Lyckligtvis plockar hon fram sina allra bästa sidor i Walk The Line och visar att hon var värd både priset och nomineringen på Golden Globe-galan.

Walk The Line är både en hyllning och en berättelse. En hyllning till en musiker och en berättelse om att aldrig ge upp trots att livet inte har gett världens bästa förutsättningar. Inte helt olik filmen Ray som kom förra året. Skillnaden mellan Ray och Walk the Line var att det fanns en tydlig poäng i varför Ray blev så känd, till skillnad från Johnny Cash där stegen tar för stora kliv i tid och rum. Trots det blir Walk The Line ett välpolerat drama om en sångare som vill nå toppen och samtidigt inte glömma vem han egentligen är och vad han kommer ifrån.

Filmen om Johnny Cash liv är en vacker skildring av mannens liv och för alla med lite förkärlek för musikfilmer och persondokumentärer så är detta verk perfekt underhållning.

Walk the Line

James Mangold