Publicerad kl 00:00 den 22 Jan 2008

Michel Elmoznino Laufer

melaufer@cine.se

Vi har sett det förr. Brutalare och bättre. James Grays gangsterthriller tillför ingenting nytt till den genre som under 80- och 90-talet dominerats av Martin Scorsese och Brian De Palma. Visserligen har man samlat en trio begåvade skådespelare som gestaltar en uppsplittrad familj i New York under slutet av 80-talet. Robert Duvall och Mark Wahlberg spelar två respekterade polisofficerare och Joaquin Phoenix nattklubbsägaren Bobby Green som står på andra sidan lagen. På dennes nattklubb sker mindre rumsrena affärer med den ryska maffian samtidigt som knarket flödar bakom stängda dörrar. Efter omfattande polisrazzior och ett omskakande mordförsök ställer sig Bobby på sin familjs sida för att tappert nysta upp maffians hemligheter.
“We own the night” kopierar inslag från just Scorseses och De Palmas våldsamma klassiker, men lyckas inte överträffa deras briljans. Att se Wahlberg som uppkäftig polis är en fröjd, men hans karaktär känns som en tvillingbror till hans Oscarsnominerade bostonsnut från “The Departed”. Bobbys infiltreringsförsök fick mig direkt att tänka på Leonardo DiCaprios eskapader i nyss nämnda film.

Joaquin Phoenix är däremot överraskande bra, även om han inte kan mäta sig med De Niro och Pacino. Jag kände mig kallsvettig i en olidligt spännande scen där Bobby ensam följer med ett gäng gangsters till deras drogbas, där Phoenix utstrålar en rädsla och nervositet över de risker han tar. Den karaktärsutveckling han genomgår är imponerande, då han från att ha varit en pengalysten nattklubbsägare successivt börjar visa tappra och sympatiska sidor, där familjen i slutändan är det dyrbaraste han har.

“We own the night” varvar familjedrama med action och erbjuder ett par spänningsmoment, där en biljakt kantad med skottlossningar även bör nämnas. Originell är den dock knappast och den hämndlystna slutetappen tenderar det och klyschiga överdrivna med mottot “öga för öga, tand för tand”. Som maffiafilmfantast rekommenderar jag David Cronenbergs fantastiska “Eastern Promises” istället om man vill uppleva någonting nytt i gangsterväg som etsar sig kvar under en längre tid än en natt.

We Own The Night

James Gray

Alex Veadov,