Publicerad kl 00:00 den 6 Jan 2005

Mina förväntningar inför “White Chicks” var väldigt låga. Tyvärr infriades inte ens de minimala förväntningar jag hade. “White Chicks” kan lätt summeras med ett enda ord, dålig. För detta är precis vad denna film är, riktigt dålig.

Kevin Copeland (Shawn Wayans) och Marcus Copeland (Marlon Wayans) heter två ständigt otursföljda FBI-agenter. De får i uppdrag av sin chef att transportera två blonda överklasstjejer. Någonting går dock fel och FBI-agenterna blir själva tvungna att klä ut sig till blondinerna. Peruker, silikonbröst och “masker” får Marcus och Kevin att i alla fall se ut ungefär som de riktiga tjejerna. När de sedan ska börja umgås med sina väninnor, shoppa kläder och gå på nattklubbar går det dock kanske inte så bra som de hade planerat.

Detta koncept har redan prövats på flera gånger förut. Ett exempel är “Big Momma’s house” som inte heller den gick hem bland tittarna.

“White Chiks” är en film som är tänkt att vara en skrattfest i princip rakt igenom, ständigt dras skämt. Humorn är dock väldigt låg och eventuellt skulle skämten uppskattas av en 7-åring, men åt den lite äldre ålderskategorin som filmen egentligen är ägnad åt håller det inte. Fotot är fruktansvärt, musiken är vedervärdig, och då har jag ändå inte nämnt skådespelarna. Att se hur samtliga skådespelare utan undantag lyckas göra så horribelt dåliga skådespelarinsatser är skrattretande. Sällan har jag sett en film där alla skådespelare är riktigt katastrofalt dåliga. Regissören Keenen Ivory Wayans som tidigare har gjort två mediokra insatser i och med att han regisserade Scary movie och Scary movie 2 lyckas även denna gång med bedriften att göra en film som ska vara rolig, tråkig. Denna film får en definitivt att fundera över vad denna typen av människor har i filmbranschen att göra.

Detta blir tyvärr ingenting annat än en banal komedi som lika gärna skulle kunna ha gjorts av en lågstadieklass. En god aspirant till 2004 års sämsta film, så vad du än gör, se inte “White Chicks”.

White Chicks

Keenen Ivory Wayans