Publicerad kl 00:00 den 10 Apr 2007

När Seth McFarlane och Family Guy-gänget gör narr av Tim Allen vet man att man sjunkit lite lägre än lägst. Fråga James Woods.
Nu backas Tim Allen upp av ett gäng avdankade skådespelare, som visserligen inte gjort fyra julfilmer, men i vars karriärer det likväl råder stiltje. John Travolta gjorde en gång i tiden film med Quentin Tarantino, Ray Liotta filmade med Martin Scorsese, William H. Macy med bröderna Coen, Martin Lawrence och Tim Allen – tja, de har aldrig fått jobba med någon spektakulär filmskapare.

Ovan nämnda kvintett, utan Liotta, utger sig för att vara det tuffa motorcykelgänget Wild Hogs. Nästan. Tim Allens karaktär inleder filmen med att göra oss mycket uppmärksamma på att han inte varit utanför Cincinnati på 12 år, Travolta är pank, H. Macy kan inte få några brudar och Lawrence är en toffel. Med detta som grund bestämmer sig kvartetten för ta fram hojarna, kasta sina telefoner och bege sig mot kusten.

Den namnstarka rollistan har naturligtvis satts i en omöjlig position. Det är helt enkelt inte roligt med homoskämt och bajshumor. Men filmens sorgligaste del är ändå att se William H. Macy, med tonvis av independentdramer på sitt samvete, byta ner sig så oerhört och göra en billig komedi. Vad har hänt med H. Macy, som en gång i tiden filmade med bröderna Coen, Paul Thomas Anderson och David Lynch?

“Wild Hogs” är en ensemblekomedi med skådespelare som är dåliga nog på egen hand och vedervärdiga tillsammans. Och apropå Seth McFarlane, han visste antagligen att “Wild Hogs” skulle bli dålig innan den ens var påtänkt. Vilken kille.

Wild Hogs

Walt Becker

John Travolta,