Publicerad kl 00:00 den 24 Aug 2007

Även om George Lucas mest har spenderat sin vakna tid på att göra klart sin episka saga “Star Wars”, så har han faktiskt hunnit med att bidra med ett knippe bra historier om både pisksnärtande arkeologer och kortväxta modiga människor.
“Willow” handlar om just en kortväxt modig människa. Willow Ufgood är hans namn och i filmen kallas hans släkte för Nelwyns. Willow är en bonde som lever tillsammans med sin fru och två barn. Han blir ständigt trakasserad av byns ledare, Mr. Burglekutt, som vill åt hans mark. En dag så upptäcker Willows två små barn en nyfödd bebis som har strandat vid vattnet. Willows familj tar emot den lille krabaten med öppna armar men innan de vet ordet av det så stöter de på problem. Barnet är utvalt av högre makter för att stoppa Drottning Bavmorda som styr landet med järnhand. Willows by attackeras tidigt in i filmen och därefter beslutar sig ett enigt byråd för att barnet måste iväg till den andra sidan där de långväxta människorna bor. Willow tar på sig ansvaret och en lång resa tar sin början.

“Willow” är en fantasyfilm i ordets rätta bemärkelse. Den släpptes 1988 och har åldrats med sann värdighet. Filmen bygger på George Lucas historia och Ron Howard, sedermera känd för alster som “A Beautiful Mind” och “Da Vinci-koden”, regisserade denna storslagna och varma berättelse. Den innehåller det mesta man kan önska sig av en film, även om grundstommen i “Willow” är temat gott mot ont, som i de flesta filmer i den här genren. Men även om det är en klassisk grund den står på, finns det utrymme att veckla ut historien med fler ingredienser. Vänskap, svek, kärlek, action och mystik blandas med precis rätt balans utan att det blir fånigt eller långtråkigt. Howard visar prov på fingertoppskänsla hela filmen igenom. Inte en gång tappar den fokus och man fylls av en härlig känsla när man ser den. “Willow” är ett varierat äventyr och är en familjefilm som verkligen kan tilltala alla.

Warwick Davis axlar rollen som Willow med briljans. Han är helt enkelt född för den här rollen. Det är en sådan roll man bara får en gång i livet och det märks att Davis trivs i den. Han bär upp mycket av filmen och förmedlar många känslor som man kan relatera till. Det är dock inte bara Warwicks förtjänst att “Willow” är bra. Senare i filmen stöter han på den svärdssvingande tuffingen Madmartigan, spelad av Val Kilmer. Båda blir en av filmhistoriens skönaste duos. Kilmer är även lite av en comic relief och växlar mellan hårdnackad krigare och putslustig komiker. Han gör det väldigt bra och han är en av filmens stora stöttepelare. Tillsammans med Ron Howard hittar dessa tre en komisk ådra som hela tiden förgyller filmen även när det börjar hetta till i dem dramatiska actionscenerna. Howard stegrar tempot hela tiden och det blir mer och mer allvarligt ju längre tiden går, men ändå finns den där varma känslan kvar ända fram till sluttexterna.

Det som inte har åldrats med värdighet är effekterna. Vissa praktiska effekter är fortfarande mycket bra, men en del av de datoranimerade effekterna är mindre bra. Detta är dock ingenting som stör nämnvärt för man får ha i åtanke att filmen är 19 år gammal och var den första filmen som använde den så kallade “morphing”-tekniken. En viss James Cameron skulle ta den här tekniken vidare i sin framtidssaga om mördarrobotar. Att effekterna inte är de bästa kan man leva med när filmen i övrigt är riktigt bra. Förutom den mysiga historien och alla karaktärer, bjuds vi på härliga miljöer hela filmen igenom, komplett med klassiska slott, växlande årstider och prunkande skogar. Musiken av James Horner gör ingen besviken och tillför en härlig stämning. Skådespeleriet är i överlag bra och ingen känns riktigt malplacerad. Warwick Davis och Val Kilmer har en strålande kemi tillsammans och birollsfigurerna är roliga och varierande.

Det görs alldeles för få sådana här filmer nuförtiden. När jag ser “Willow” blir jag nostalgisk eftersom jag växte upp med den. Men många filmer som man såg när man var yngre tycker man är värdelösa när man ser dem idag. “Willow” tillhör inte den skaran utan det är en film som alla borde ha sett.

Willow

Ron Howard

Billy Barty,